تكنولوژي
اشنايي با دنيا
درباره وبلاگ


سلاممهمان گرامي
آخرین مطالب
نويسندگان
چهار شنبه 20 / 3 / 1392برچسب:, :: 16:31 :: نويسنده : darush

 امروز در خبرها مشخصات احتمالی این گوشی را اعلام کردیم اما امروز سامسونگ به شایعات پایان داد و رسما این گوشی را معرفی کرد. مشخصات کامل این گوشی را در ادامه مشاهده کنید:

 

صفحه نمایش 4 اینچی با با کیفیت 480×800 پیکسل از نوع TFT

اندروید 4.2 آبنبات ژله‌ای

اندازه 121.2×62.7×9.8 میلی متر برای نسخه 3G و 121.2×62.7×10 میلیمتر برای نسخه LTE

وزن 115 گرم برای نسخه 3G و 119.5 گرم برای نسخه LTE

دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت (مجهز به ound & Shot, Best Shot, Best Photo) و دوربین VGA در جلوی گوشی

خافظه داخلی 4 گیگابایت ( حافظه در دسترس کاربر 1.77 گیگابایت) و پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 64 گیگابایت

رم 1 گیگابایتی

باتری 1500 میلی امپری

 

 

 

 

یک شنبه 10 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:39 :: نويسنده : darush

cover-s4

از آنجایی که همیشه گوشی‌های متعدد و رنگارنگی به دستم می‌رسد، برای همین عادت ندارم که گوشی اصلی خودم را تند و تند عوض کنم. شاید بگید در این مواقع آدم‌ها شبیه مردهای تنوع طلب می‌شن (چه اخلاق بدی!)، چون با گوشی‌های زیادی سر و کار دارند، خیلی زود قبلی دلشون را می‌زنه و می‌روند به سراغ بعدی! اصلا چه دلیلی داره که تن به یک وصلت دایم بدن؟! در ظاهر با یکی هستند و در اصل با صد و یکی!

اما من این قضیه را نفی می‌کنم، کلا کاری که آدم با گوشی اصلی خودش داره و اعتمادی که به اون می‌کنه، به هیچ مدلی دیگه‌ای نخواهد داشت. حتی اگر سه ماه دستش باشه! می‌دونه که بالاخره از دستش خواهد داد، پس بهتره دل بهش نبنده!

چند وقت پیش، پس از مدت‌ها تصمیم گرفتم در زمینه گوشی موبایلم یک تجدید فراشی بکنم! مدل قبلی دیگه داشت کم کم بهانه‌گیری می‌کرد و مثل روزهای اول پا به پام نبود. کمی رخسارش زرد شده بود و با ذره‌ای تند راه رفتن نفسش می‌گرفت و می‌گفت شارژم کن! من هم که بیکار نبودم تا همش بنشینم پای شارژ و بالاخره چون دیدیم با هم مشکل داریم، تصمیم به جدایی گرفتیم! اما از اون جایی که من یک روز را هم بدون همسر، آخ ببخشید، بدون گوشی نمی‌توانستم سر کنم، سریع یک دسته گل خریدم و به خواستگاری رفتم. در این بین موارد زیادی را هم ملاقات کردم. اچ‌تی‌سی وان با اون ظاهر شکیل و مجلسی، مهر خیلی زیادش سبب عدم وصلت ما شد! اکسپریا زد با اون استحکام مثال زدنی، قرتی بودنش دلم را زد و اپتیموس جی با امکانات کاملش، شرایط خانواده‌اش کمی مرددم کرد! پس از کلی تحقیقات به گلکسی اس ۴ رسیدم که پدرش ادعای خیلی زیادی بر روی همه چیز تمام بودن دخترش داشت! شعار همراه زندگی را نیز چاشنی کار کرده بود و به همین خاطر خیلی مشتاق شدم تا از نزدیک آن را مشاهده کنم. وقتی تبلیغات و توانایی‌های آن را هم بر روی کاغذ دیدم و خواندم، فهمیدم که از هر دکمه اس ۴، هزار تا هنر می‌ریزه و خلاصه با کمی مشورت و سلام و صلوات رفتیم خواستگاری! لحظه اولی که از نزدیک گوشی را دیدم، کمی ظاهر متوسطش دلم را زد و گفتم یه کم به ما اهمیت نداده تا به خودش برسه! اما بعد یاد گوشی قبلی خوشکلم افتادم و گفتم، مهم اخلاق و رفتار هست نه قیافه! اون هست که برای همیشه با آدم می‌مونه و ظاهر، تکراری می‌شه. خلاصه با آنکه مهر اس ۴ هم کمی بالا بود اما قرار شد چند وقتی را با هم نامزد باشیم و سپس ببینیم به درد هم می‌خوریم یا نه! ادامه این داستانی که می‌خوانید، قصه نامزدی من و اس ۴ است و چون شبیه این گوشی را زیاد می‌بینید و ممکن است شما هم خواستگار خواهر و برادرهای دو قلوی این مدل باشید، پس حتما این تجربه‌ها را بخوانید تا با چشم باز تصمیم بگیرید!

s4-in-hand

ظاهر

برای اولین بار که با اس ۴ بیرون رفتم، کمی بیشتر در ظاهرش دقیق شدم. یکی از لبه‌های تیز و تند انتقاد همیشه به سمت همین بخش از فرزندان ارشد سامسونگ نشانه رفته، جایی که پدر دست از ساخت مدل‌هایی از جنس پلاستیک (و یا به قولی فیبر کربن) بر نمی‌دارد. حتی بخشی چون نوار دور گوشی که بسیاری فکر می‌کردند فلزی است، تهی از کار در اومد و تنها طرحی شبیه به فلز دارد. چهره گوشی بسیار شبیه به اس ۳ طراحی شده و با توجه به اینکه مدل قبلی هم انتقادات زیادی را برانگیخته بود، اصرار سامسونگ بر ادامه این روند، شاید گناهی دو چندان باشد! اما واقعا چرا این سازنده مطرح انقدر بر چنین امری اصرار دارد؟!

در وهله نخست باید به این مورد دقت کرد که طراحی اس ۴ در برابر اس ۳ یک شاهکار است! فکر نکنید با همان نگاه اول عاشق اس ۴ شدم و این حرف را می‌زنم یا چون اس ۳ دست رد به سینه‌ام زده بود می‌خواهم ازش انتقام بگیرم! مسئله اینجاست که مدل جدید با آنکه نمایشگر بزرگ‌تر، قدرت بیشتر و امکانات بهتر دارد، اما اندازه‌اش نه تنها بزرگ نشده، بلکه کوچک‌تر هم شده تا عنوان شاهکار حداقل در این بخش لایق آن باشد. وزن نیز با ۳ گرم کاهش به ۱۳۰ گرم رسیده تا وقعا با یک باربی طرف باشیم (خوش به حال خودم!).

s4-alone

اما چطور این امر امکان پذیر شده است؟! دلیل اصلی را باید در حاشیه‌های بسیار باریک دور نمایشگر یا bezzle دانست که سبب شده بدون نیاز به افزایش در ابعاد گوشی، نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشیم. همچنین فضای بالا و پایین هم کوچک‌تر شده تا این امر از افزایش طول گوشی جلوگیری کند. اما آیا واقعا همه چیز برای چنین طراحی‌ای خوب است؟! اگر همین قاب باریک در گلکسی بعدی حذف شود، مطلوب‌تر خواهد بود؟! بر خلاف باور عمومی بایستی گفت خیر! شاید در ظاهر به نظر خوب برسد اما در عمل این گونه نیست (حداقل با فناوری لمسی فعلی). حال چرا؟!

infrared

در زمانی‌که گوشی در آغوش من بود (محرم بودیم‌ها!)، متوجه شدم که فضا برای انگشتان محدود شده است. به طور مثال وقتی که شما مجبور هستید گوشی را به صورت افقی بگیرید (مثلا در هنگام تماشای فیلم)، احتمال برخورد انگشت با نمایشگر و یا دکمه‌های لمسی پایین آن زیادتر است (به خصوص کلیدها). و یا زمانی که گوشی را به صورت افقی در دست گرفته‌اید، به علت لمس بسیار حساس و دقیق، ممکن است از کنارها بدون اختیار نمایشگر لمس شود و ضمن اعمال یک کار غیر منتظره، برخی از مواقع تاچ اصلی عمل نکند (به دلیل آنکه ابتدا گوشی لمس از کنار را تشخیص داده و مثلا وقتی دارید پیامک با یک دست می‌زنید، حروف در تایپ دچار اشتباه می‌شوند). پس با این توصیفات باید گفت که حذف قاب کناری بیش از یک حد خاص، نمی‌تواند به صورت کامل مفید باشد و باید یک استانداردی را نیز برای آن در نظر گرفت. موردی که به نظر می‌رسد سامسونگ حد ماکسیمم را برگزیده و به همین خاطر هر چه دستان و انگشتان پهن‌تری داشته باشید، احتمال رد شدن از خط قرمز استاندارد بیشتر شده و به نظر می‌رسد که بهترین انگشتان برای کار کردن با این خوش اندام، یک باربی باشد! (مگه مرد باربی هم داریم؟!) ضمن اینکه به شخصه محل تعبیه شده میکروفن ورودی صدا را نیز نپسندیدم. این مکان در زیر گوشی قرار دارد و بارها برای من پیش آمده بود که هنگام مکالمه، به صورت غیر ارادی یکی از انگشتانم بر روی آن قرار گرفته و پس از کلی سخنرانی، طرف مقابلم چیزی نشنیده بود و یا حتی فکر کرده بود که گوشی را قطع کرده‌ام!

mic-s4

لباسی که اس ۴ به تن کرده دارای بافت‌های ریزی بر روی آن است که نشان از خوش سلیقگی‌اش در هنگام خرید دارد و حداقل آدم را به این دلخوش می‌کند که اگر جنس لباسش مارک نیست، ظاهر مدل‌های مدرن را دارد.

lenz-s4

بر روی چهره گوشی برای هر چه زیباتر شدن، از نسخه سوم گوریلا گلس استفاده شده است که نسبت به قبل نه تنها سبک‌تر شده، بلکه استحکام آن نیز افزایش یافته است. البته ما از ترس پدر زن جرات نکردیم که با یک تیزی آن را امتحان کنیم! عملکرد کلیدهای لمسی پایین که در اطراف دکمه فیزیکی مستطیلی قرار دارند، بسیار خوب و دقیق است.

s4-touch-keys

پورت‌های ورودی محافظی ندارند و بدین خاطر مستعد ورود گرد و غبار هستند. لنز تعبیه شده در پشت نسبت به سابق اندازه بزرگ‌تری دارد و تک فلاش LED در زیر آن، برای نور افشانی در شب اعلام آمادگی می‌کند. عملکرد کلید پاور در سمت راست و دکمه یک‌پارچه صدا در بخش چپ اس ۴ هم خوب و قابل قبول است.

power-key volume-key

چرا ازدواج کنم؟

Kiss وزن پایین
Kiss طراحی خوش دست
Kiss بافت مدرن بر روی بدنه

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided جنس بدنه دلچسب نیست
Undecided باریکی زیاد از حد bezzle گاهی اوقات دردسر ساز است
Undecided محل تعبیه ورودی صدا مناسب نیست

نمایشگر

هر چقدر که برای یک کدبانوی خانه، بلد بودن آشپزی و هنرهای خانه داری اهمیت دارد، برای یک گوشی نیز کیفیت نمایشگر مهم است، جایی که باید بی‌تعارف گفت از هر پیکسل صفحه نمایش هزار تا هنر می‌باره! اس ۴ اولین گوشی سامسونگ با نمایشگر فول اچ‌دی است. همچنان از فناوری Super AMOLED در آن استفاده شده و از طرفی چیدمان پیکسل و ساب پیکسل‌ها نیز برای ارتقای عملکرد نمایشگر بهبود یافته‌اند که به آن لقب الماسی داده شده است (امیدوارم برای مهریه الماس دیگه نخواد!).

monitor

یکی از ایراداتی که همیشه به این کدبانو گرفته می‌شد، کمبود تعداد ساب پیکسل‌ها به واسطه چیدمان خاص PenTile بود، اما الان به قدری تعداد آن‌ها در ابعاد ۵ اینچی بالا رفته است، که نمی‌توان هیچ ایرادی را بدین خاطر به اس ۴ گرفت و بایستی نمره کامل را به آن داد. زاویه دید نمایشگر فوق العاده عالی است، خالص بودن رنگ مشکی احساس خوبی را از همراهی با گوشی به شما می‌دهد و خوانایی آن در زیر نور آفتاب نیز قابل قبول است. البته در اینجا یک نکته تامل برانگیز نیز وجود دارد، میزان نور سفید در گلکسی اس۴ نسبت به اس ۳ افزایش نسبتا محسوسی داشته است اما در زیر نور آفتاب، این اس ۳ است که کمی بهتر عمل می‌کند. دلیل چیست؟! ظاهرا شیشه محافظ گوریلا در نسخه سوم هر چقدر که مستحکم‌تر، سبک‌تر و باریک‌تر شده، اما میزان انعکاس نور در آن یک گام به عقب رفته تا در نور زیاد، انعکاس نسبتا بالایی را شاهد باشیم.

یکی دیگر از ایراداتی که به نمایشگرهای AMOLED همیشه گرفته می‌شود، اشباع رنگ بالای آن‌هاست که کمی تصاویر به نمایش در آمده را از واقعیت دور می‌کند. البته سامسونگ با دادن آپشن‌های نسبتا زیادی، تلاش کرده تا نشان دهد زیبایی یک گوشی به آرایش غلیظش نیست! و کاربر می‌تواند با انتخاب آن‌ها، منظره طبیعی‌تری را مشاهده کند، موردی که تا حد زیادی در آن موفق بوده است.

همچنین به اس ۴ این ایراد وارد شده که با حرکت سریع در منوها و یا مرورگر، نوشته‌ها و تصاویر مات و تار می‌شوند. به همین خاطر گوشی را برداشتم و با سرعت بین منوها و مرورگر حرکت کردم، با مقایسه با چند مدل دیگر، متوجه شدم که یک تاری خیلی خفیف (به خصوص در منو) مشاهده می‌شود، اما این مورد نه آزار دهنده است و نه مهم! در واقع کسی هنگام ورق زدن منو به نوشته آیکون‌ها دقت نمی‌کند که حالا بخواهد تار شدن آن‌ها برایش مهم باشد. به نظر من منتقدان اس ۴ گاهی اوقات از سر ناچاری! به مواردی گیر می‌دهند که هیچ ارزش انتقادی ندارد و فقط با این کار در صدد ایجاد یک حساسیت بی‌جا هستند. پس اعتراض در این بخش وارد نیست!

برای مقایسه کیفیت نمایشگر، هیچ گوشی شجاعی را پیدا نکردیم که داوطلبانه بخواهد کیفیت خود را در کنار اس ۴ داستان ما به نمایش بگذارد و برای همین از این کدبانوی هنرمند درخواست کردیم تا به صورت تک نفره برایمان نمایش اجرا کنید. تصاویر زیر محصول همین اجرای هنرمندانه است.

dis1 dis2 dis3 dis4

همان طور هم که می‌بینید، شاید کیفیت همین نمایشگر برای بسیاری جهت انتخاب گوشی به منظور ازدواج کافی باشد، اما چون ما یک تجربه نا موفق در این بخش داشتیم (فکر کنم بیشتر از یکی!)، برای همین با وسواس بیشتری وارد مراحل بعدی شدیم.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss کیفیت فوق‌العاده عالی نمایشگر
Kiss زاویه دید بی‌نظیر
Kiss کنتراست رویایی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided بازتابش نور نمایشگر کمی بالاست

سخت افزار

برای یک همسرِ خانم، شاید زور بازو امر حیاتی‌ای نباشد، اما برای ما که بود، چون این بانو باید فعالیت زیادی داشته باشد و این همه هنری که به آن می‌بالد، فقط با توانایی بالا عملی خواهد شد.

S4 یکی از معدود پرچمدارنی است که در دو نسخه سخت‌افزاری عرضه می‌شود. یکی با چیپست مخصوص سامسونگ یعنی اگزینوس 5 اکتا و دیگری با چیپست قدرتمند کوالکام یعنی Snapdragon 600. البته اینکه در چیپست دوم از لفظ قدرتمند استفاده کردیم دلیل بر قوی‌تر بودن آن نسبت به اگزینوس نیست. جالب اینجاست، با آنکه هسته‌های Krait برای خودشان اسم و رسمی پیدا کرده‌اند و فرکانس هر کدام تا رقم فوق‌العاده 1.9 گیگاهرتز هم بالا رفته است (در اچ‌تی‌سی وان 1.7 گیگاهرتز است) اما در برابر هسته‌های A15 اگزینوس با فرکانس 1.6 گیگاهرتز در اگزینوس، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. البته ما هر دو مدل را در اختیار نداشتیم و نتایج را از بنچمارک سایت‌های معتبری چون GSMARENA خدمت شما عرض می‌کنیم. اگرچه این اختلاف خیلی کم است، ولی به هر حال خوشحال باشید که در کشور ما نسخه اگزینوس عرضه می‌شود (زیرا ما احتیاجی به شبکه 4G نداریم) و واحد گرافیکی PowerVR SGX 544MP در کنار ۲ گیگابایت رم، از دیگر خصیصه‌های این بانوی قدرتمند هستند! لازم به توضیح است که این پردازنده ۸ هسته دارد! اما به صورت دو دسته ۴ تایی عمل می‌کند. چهار هسته A7 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز برای مصارف سبک و عادی و چهار هسته A15 برای عملکردهایی که به نیروی بیشتری نیاز دارند و بدین خاطر این نوع از معماری را big.LITTLE می‌نامند.

تصمیم گرفتم که توانایی S4 را در آزمون بنچمارک پی بسنجم، قبل از شروع دیدم گوشی خود را به شدت گرم می‌کند، وقتی دلیلش را جویا شدم به نتیجه ۱۴۸ میلی ثانیه‌ای اچ‌تی‌سی وان اشاره کرد و گفت برای من خیلی افت دارد از اون کم بیارم و در اینجا فهمیدیم S4 کمی حسود هم است! رقم به دست آمد ۱۴۳ میلی ثانیه برای رسیدن به خط پایان، نشان داد که مدال طلای تمام دوران را باید به این محصول پر سر عت سامسونگ برای عملکرد بی‌نظیرش داد.

البته ما به این آسانی‌ها هم بی‌خیال S4 نشدیم و با اصرار از وی خواستیم که در آزمون Quadrant Professional هم شرکت کند. تصاویر زیر، حاصل نتایج این امتحان چهار مرحله‌ای است.

cpu-s4 gr-s4 memory-s4 io-s4

S4 در برنامه NenaMark2 تعداد فریم ۶۰ را در هر ثانیه به دست آورد تا نشان دهد که در این بخش با هیچ کسی شوخی ندارد!

پخش فیلم و کلیپ با هر کیفیتی، به روانی بر روی گوشی انجام می‌شود، صدای تک اسپکر گوشی هم در حد قابل قبولی قرار دارد. با نصب برنامه‌ای چون MX Player می‌توانید خیال خود را از پخش تمام کدک‌های صوتی و تصویری راحت کنید.

movie-s4

S4 اما با یک اتهام نیز رو به رو بود، آن هم داغ کردن بیش از حد در هنگام اجرای بازی‌های سنگین است، موردی که به اسلاف گذشته سامسونگ نیز وارد می‌کردند. به همین خاطر یک بازی سنگین به نام Modern Combat 4 را بر روی آن ریخته و برای دقایقی مشغول بازی شدم. بایستی اذعان کرد گوشی در سنگین‌ترین صحنه‌ها هم کم نمی‌آورد و با روانی کامل بازی اجرا می‌شد، اما هر چقدر که این بازی جذاب شما را گرم می‌کند، دمای گوشی را دو برابر بالا برده، به طوری که نگران سلامتی آن خواهید شد! در واقع بایستی تا حدی این اتهام را به S4 وارد دانست زیرا گوشی در هنگام بازی کردن گرم نمی‌شود، بلکه داغ خواهد شد و این میزان در حدی است تا شما را به فکر وا دارد که آیا S4 به مرگ طبیعی خواهد مرد و یا در یک حادثه آتش سوزی خواهد سوخت! (البته بعد از ۱۲۰ سال!)

game-s4

چرا ازدواج کنم؟

Kiss قدرت بسیار عالی سخت‌افزاری
Kiss پخش روان فیلم و بازی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided داغ کردن بیش از حد

نرم افزار

باید این بخش را یکی از آن دست مواردی دانست که سامسونگ نه تنها ادعای زیادی بر رویش دارد، بلکه با تمرکز ویژه بر ارتقای آن، تلاش می‌کند که محصول خود را گل سر سبد دنیای هوشمندها نشان دهد. البته بایستی به این نکته هم اذعان کرد که به قدری این امکانات زیاد است، که شاید در دریای آن گم شوید و اگر شناگر ماهری نباشید، به همراه گوشی غرق خواهید شد! اما از آنجایی که ما شنا کردن یاد گرفته‌ایم، خیلی آرام پا به ساحل تاچ ویز گذاشتیم و به همراه قایق اندروید، آن هم نسخه 4.2.2، وارد آن شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، تجربه ما از این سفر کوتاه است (فقط به چند جزیره مهم وارد شدیم و اجازه دادیم که باقی را خودتان سفر کنید!).

در اولین جزیره از دریای تاچ ویز به AirView رسیدیم،  قابلیتی که پیش از این و به کمک قلم S-Pen در گلکسی نوت ۲ نیز وجود داشت و کاری می‌کند تا در فاصله حداکثر ۲ سانتی‌متری، نمایشگر انگشت شما را تشخیص داده و به نوعی ۲ سانتی‌متر در انرژی شما صرفه‌جویی شود! واقعیت این است که کار با این قابلیت از طریق قلم جذاب‌تر است و AirView بیشتر از آنکه کارایی داشته باشد، جذابیت دارد. چند باری که از آن استفاده کنید، بی‌خیالش خواهید شد!

air-view

دومین جزیره با نام AirGesture شناخته می‌شد، جایی که تمام ساکنین آن از طریق ایما و اشاره با یکدیگر صحبت می‌کردند! این قابلیت نسبت به قبل کاربردی‌تر به نظر می‌رسد، به خصوص آنکه می‌توان با حرکت دادن دست خود بر روی گوشی، بدون نیاز به روشن کردن آن، تماس‌ها و پیامک‌های از دست رفته، ساعت و چند گزینه دیگر را به صورت گذرا مشاهده کنید. این قابلیت که از طریق دوربین گوشی کار می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد که با حرکت دادن دست خود در گالری یا مرورگر اینترنت، آن‌ها را جا به جا کنید. تماسی را برقرار و یا رد نمایید و یا آیکون برنامه‌ها را بین صفحات جابه‌جا سازید. به شخصه فکر می‌کنم اگر قابلیتی چون زوم کردن در عکس‌ها نیز بدین طریق انجام می‌شد، جذابیتی دو چندان در کار با AirGesture ایجاد می‌گردید.

notification

سومین جزیره کمی شبیه به دیوانه خانه‌ها می‌مانست! همه خیره خیره به شما می‌نگریستند و رد چشمانتان را دنبال می‌کردند. نام این جزیره Smart Scroll/Stay/Pause بود که در آنجا می‌توانستید کارهای عجیبی را بر روی گوشی خود انجام دهید. به هنگام مرور صفحات وب، با بالا و پایین بردن نگاه خود، صفحه به صورتی جادویی حرکت می‌کند، اگر در زمان تماشای ویدیو روی خود را برگردانید، فیلم متوقف می‌شود و با نگاه به نمایشگر و مطالعه متون، صفحه نمایش خاموش روشن می‌ماند.

smart-scroll

البته در ظاهر همه چیز خوب است اما ایراداتی در این بخش نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال Smart Scroll همیشه درست عمل نمی‌کند و تنها بر روی مروگر خود گوشی قابل اجراست. همچنین با تاریک شدن محیط، حساسیت این قابلیت‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش یافته و به نوعی دیگر عمل نمی‌کنند!

icons

با پارو زدن به یک جزیره بزرگ رسیدیم که محلی‌ها آن را S Voice صدا می‌کردند و بر خلاف قبلی‌ها، پر از سر و صدا بود. همه با یکدیگر حرف می‌زدند و سوالات گوناگون پرسیده و جواب می‌دادند. این قابلیت که ابتدا در گلکسی اس ۳ و پس از عرضه Siri توسط اپل ارایه شد، وظیفه دارد که دستورات صوتی شما را اجرا کند. یکی از ایرادات اصلی آن، نیاز به اینترنت حتی برای اجرای ساده‌ترین امور است. امری که سبب می‌شود به خصوص در کشور ما، برنامه را تا حد زیادی بدون استفاده سازد. در طول مدتی که با S Voice گپ می‌زدم، متوجه شدم نسبت به اس ۳ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافته و بسیاری از سوالات حتی بی‌ربط را نیز با شوخ طبعی خاصی پاسخ می‌دهد. البته از آنجایی که شخص صحبت کننده یک خانم است، چندین بار پیش آمد که با من قهر کرد و حتی در هنگام اتصال به اینترنت نیز جوابم را نمی‌داد!

s-voice

جزیره بعدی خالی از سکنه بود و تابلوی Watch on بر رویش نصب شده بود. در اینجا می‌توانستیم از طریق این برنامه، نام تلویزیون خود را وارد دستگاه کرده و گوشی را تبدیل به کنترل کنیم. به همین خاطر وارد برنامه شدم و ال‌جی را برگزیدم. خوشبختانه در همان بار نخست کنترل به خوبی عمل کرد و برد پورت مادون قرمز گوشی نیز در حد قابل قبولی قرار داشت (از کنترل خود تلویزیون بهتر بود!).

watch-on

بعد از دیدن این جزیره چون از پارو زدن خسته شده بودیم، تصمیم گرفتیم به ساحل بازگردیم و در آنجا از توریست‌های دیگر شنیدیم که جزایری چون Group Play ،S Health و S Translator را از دست دادیم!

در کل بایستی گفت دریای تاچ ویز بسیار آبی و رویایی است و هر کسی را مجذوب آرامش و زیبایی خود می‌کند.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss برنامه‌های متنوع و رنگارنگ
Kiss عملکرد جذاب و متفاوت تاچ ویز
Kiss استفاده از آخرین نسخه اندروید

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided برخی از برنامه‌ها آن قابلیت لازم را ندارند

دوربین

یکی از قسمت‌های مهم در گوشی‌های امروزی همین بخش دوربین است که سامسونگ تنها به تعبیه کردن یک لنز در آن اکتفا نکرده و تا حد امکان، هوشمندی را با لنز ۱۳ مگاپیکسلی‌اش تلفیق کرده است. باید اعتراف کنم به شخصه علاقه خاصی به دوربین گجت‌های همراه ندارم و ترجیح می‌دهم همیشه از دوربین جداگانه استفاده کنم، اما سامسونگ به قدری ماهرانه این امکانات را در فرزند خودش تعبیه کرده، که من را نیز جذب خود ساخت!

camera-s4

در اینجا شما شاهد یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با تک فلاش LED هستید. تصاویر با کیفیت مناسبی گرفته می‌شوند و میزان Aperture یا گشودگی دیافراگم رقم مناسب 2.2 است که البته در مقابل اچ‌تی‌سی وان با f/2.0 کمی پایین‌تر می‌ایستد. اما باید توجه داشت که در اینجا تعداد پیکسل‌های بیش از ۳ برابر هستند و همین امر، در بهبود کلی کیفیت عکس‌ها در برابر رقبا تاثیر به سزایی دارد. نمونه تصاویر گرفته شده با این عکاس خوش ذوق را می‌توانید در زیر ببینید.

cam4 cam3 cam5 cam6 cam1

اما تمام هنر S4 به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه قابلیت‌های گوناگون عکاسی از مزایای آن به شمار می‌رود و همین موارد سبب شده تا خواستگارهای زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال در Dual Camera، دوربین جلویی تصویر شما را به عکسی که گرفتید می‌چسباند! البته تنها یک قاب برای آن در نظر گرفته شده (با حالت تمبری که باطل شده!) و جایگاه آن می‌تواند کمی بر روی عکس شما تاثیر منفی هم داشته باشد! اما برای کسانی که دوست دارند در عکس گرفته شده توسط خودشان حضور داشته باشند، یک ایده بسیار خوب است.

dual-camera

در حالت Sound & Shot شما ۹ ثانیه فرصت دارید هر چیزی که می‌خواهید درباره عکس گرفته شده بگویید و بر روی آن ضبط کنید.

sound-and-shot

در قابلیت Drama یک سوژه متحرک در کادری ثابت، چندین بار عکس‌برداری می‌شود و تلفیقی از آن‌ها یک عکس جادویی را به شما تحویل می‌دهد!

drama

با Animated Photo می‌توانید یک تصویر متحرک Gif بسازید و در حالت Eraser سوژه‌های نامناسب و مزاحم عکس خود را حذف کنید.

animated

در هنگام فیلم‌برداری همچنان کیفیت با شما همراه است، در کلیپ یک دقیقه‌ای که با دوربین گرفتم، حجم آن بالغ بر ۱۲۵ مگابایت شد، جزئیات عالی و کیفیت ضبط صدا عالی‌تر است. حتی قابلیت لرزش‌گیر نیز در هنگام فیلم‌برداری وجود دارد، سرعت زوم بالا بوده و فوکوس، خیلی خوب اجسام را شناسایی می‌کند.

s4-back

چرا ازدواج کنم؟

Kiss کیفیت بسیار خوب دوربین عکاسی و فیلم‌برداری
Kiss قابلیت‌های متنوع و دوست داشتنی

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided عدم وجود کلید اختصاصی شاتر

باتری و حافظه

از قدیم گفتند که یک همسر خوب، همیشه و در همه جا پا به پای یارش حرکت می‌کند. پس این مساله اهمیت زیادی دارد که ببینیم S4 تا به کجا همراه ما خواهد آمد. یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری قابل تعویض، حداقل بر روی کاغذ امیدوار کننده است، اما در عمل چطور؟

واقعیت این است که در شرایط استفاده نسبتا زیاد از گوشی، می‌توانید حداقل امیدوار باشید که تا قبل از خواب، S4‌ نیز با شما بیدار خواهد ماند.
اما اگر قرار بر این باشد که به صورت یک سره با S4 کار کنید، کمی شرایط دشوار می‌شود. این مدل برای مکالمه مداوم ۱۱ ساعت دوام می‌آورد (یک رقم قابل قبول)، در هنگام گشت و گذار در اینترنت تا ۷ ساعت می‌توانید بر روی توان آن حساب باز کنید (یک رقم متوسط) و در تماشای فیلم نزدیک به ۱۱.۳۰ دقیقه طاقت می‌آورد (یک رقم خوب).

battery-s4

قرار است S4 باسه حافظه ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه شود که در کشور ما گوشی‌های گارانتی دار همگی نسخه ۱۶ گیگابایتی هستند. مساله آزار دهنده در این بین، دسترسی کاربر به تنها نیمی از این مقدار (۸ گیگابایت) است و به طور حتم مجبور خواهید شد که از کارت حافظه جانبی نیز استفاده کنید. در واقع برنامه‌های زیاد و رنگارنگ سامسونگ، حجم زیادی از حافظه گوشی را به خود اختصاص داده و ایکاش قابلیت انتخاب توسط کاربر و حذف برنامه‌هایی که مورد علاقه وی نیست جهت خالی کردن حافظه گوشی وجود داشت.

چرا ازدواج کنم؟

Kiss توانایی قابل قبول باتری
Kiss قابلیت دسترسی به باتری

چرا طلاق بگیرم؟

Undecided توانایی باتری در زمان وب‌گردی می‌توانست بهتر باشد
Undecided حافظه در دسترس برای کاربر، کم است

بگیرم یا نگیرم؟!

واقعیت این است که پس از چند روزی که با S4 گذراندم، از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نباشه، تصمیم به ازدواج گرفتم! البته مهریه گوشی بالاست و ممکن است بسیاری از اطرافیان ظاهر ساده آن را حتی به تمسخر بگیرند، اما من چون به اخلاق بیشتر از هر چیزی اهمیت می‌دهم، می‌دانم که ما تا مدت‌ها می‌توانیم در کنار یکدیگر با خوشبختی زندگی کنیم، چون S4 یک همراه واقعی زندگی است!

s4-body

خوب‌ها

Big Smile نمایشگر بزرگ با کیفیت عالی
Big Smile قدرت بالا
Big Smile امکانات رنگارنگ نرم‌افزاری
Big Smile دوربین دوست داشتنی

بدها

Unhappy طراحی گوشی جذاب نیست!
Unhappy حافظه داخلی در نمونه ۱۶ گیگابایت کم است

 

مشخصات فنی:

ابعاد: 136.6×69.8×7.9 میلی‌متر
وزن: 130 گرم
نمایشگر: 5 اینچ لمسی با وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.2.2
پردازنده: Quad-core 1.6 GHz Cortex-A15 & quad-core 1.2 GHz Cortex-A7
دوربین: 13 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری Full HD
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 2600 میلی‌آمپر

پنج شنبه 9 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:40 :: نويسنده : darush

بررسی ویدیویی

در صورت تمایل می‌توانید ویدیو با رزولوشن بالا را در کانال یوتیوب زومیت مشاهده کنید.

طراحی و سخت‌افزار

گلکسی اس ۳ مجهز به صفحه نمایش ۴.۸ اینچ Super AMOLED Plus است، با وجود اینکه سایز صفحه نمایش نیم اینچ بزرگتر از نسل دوم گلکسی است اما ابعاد آن تفاوت چندانی نکرده است. دلیل آن هم طراحی جدید سامسونگ و باریک‌تر کردن حاشیه دور نمایشگر است. قبل از اینکه این تلفن را در دست بگیریم تصور می‌کردیم با یک تلفن بزرگ شبیه گلکسی نوت روبرو خواهیم شد اما این تلفن از نظر ابعاد و سهولت در استفاده، تفاوت چندانی با گلکسی اس ۲ با نمایش ۴.۳ اینچی نمی‌کند و حتی بهتر از نسل دوم در دست جای می‌گیرد. این عامل باعث شده تا در زمان استفاده از تلفن لذت بسیار بیشتری ببرید مخصوصا اگر اهل مطالعه یا مرور صفحات وب و یا حتی استفاده از نرم‌افزارهای همچون Flipboard باشید.

 

مشخصات فنی و قیمت Galaxy S III سامسونگ:

  • پردازنده: Quad-core 1.4 GHz Cortex-A9
  • نمایشگر ۴.۸ اینچ: Super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل – تراکم پیکسل: 306ppi
  • حافظه RAM: یک گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی: ۱۶/۳۲/۶۴ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار، فلش LED و تشخیص دهنده چهره، لبخند و پلک‌زدن
  • قابلیت پخش ویدیو با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۰.۴ با رابط کاربری TouchWiz
  • قیمت: مدل ۱۶ گیگابایت ۱٫۲۲۰٫۰۰۰ تومان

پوشش روی نمایشگر تمام سطح تلفن را فرا گرفته، محافظ نمایشگر نیز نسل دوم گوریلا گلس است که باریکتر و شفاف‌تر شده است. همین عامل، باعث شفافیت بیشتر تصویر و نمایش جذاب‌تر رنگ‌ها نیز گردیده است. جنس بدنه گلکسی اس ۳ برخلاف صحبت‌های که قبلا فون‌آرنا به نقل از سامسونگ مطرح کرده بود، از پلاستیک است.

 

تلفن هوشمند ابعاد (mm) ضخامت (mm) وزن (g) نمایشگر (Inch)
Samsung Galaxy S III 136.6 در 70.6 8.6 133 Super AMOLED 4.8
HTC One X 134.4 در 69.9 8.9 130 IPS Super LCD2 4.7
Samsung Galaxy Nexus 135.5 در 67.9 8.9 135 Super AMOLED 4.65
Sony Xperia S 128 در 64 10.6 144 4.3 LED-Backlit LCD
Samsung Galaxy S II 125.3 در 66.1 8.5 116 Super AMOLED Plus 4.3
Apple iPhone 4S 115.2 در 58.6 9.3 140 IPS TFT 3.5

در لبه‌های تلفن حاشیه آلومینیومی رنگی وجود دارد که ظاهر تلفن را بسیار زیبا و دوست‌داشتنی می‌کند. البته حتی لبه‌های آلومینومی رنگ نیز از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود، زمانی که این تلفن را در دست می‌گیرید، حس یک کالای گرانقیمت و باکیفیت به شما القاء نشود. تمام لبه‌های گوشی بصورت منحنی شکل بوده‌ و به همین دلیل طراحی تلفن بیشتر شبیه به نسل اول گلکسی است تا نسل دوم.

 

اگر بدنه پلاستیکی را فاکتور بگیریم، گلکسی اس ۳ از نظر ظاهری طراحی بسیار خوبی داشته و زمانی که آن را در دست می‌گیرید احساس یک کالای خوش ساخت به شما القاء می‌شود. این تلفن بخوبی در دست جای می‌گیرد و باریکی و سبکی آن نیز دوست‌داشتنی است. طراحی دوربین Galaxy S III به شکلی است که برخلاف HTC One X تمام دوربین در دل بدنه جای گرفته و به این ترتیب دوربین هیچ برآمدگی در قسمت پشت گوشی ایجاد نکرده است. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که دوربین One X دارای دیافراگم با F/2.0 است و همین عامل باعث بزرگتر شدن لنز دوربین آن شده است.

درون جعبه گلکسی اس ۳ علاوه بر خود تلفن، یک هدفون، شارژر بعلاوه کابل USB، پوشش‌های اضافی هدفون و کارت گارانتی وجود دارد:

gs3 boxing

در مجموع ما ظاهر One X را کمی بیشتر از Galaxy S III دوست داشتیم و به نظر ما جنس بدنه آن نیز بهتر از GS3 بود اما طراحی منحنی شکل گلکسی اس ۳ باعث شده تا بهتر در دست جای گیرد.

پوشش پشت باتری گلکسی اس ۳ از جنس پلاستیک براق بوده و خیلی زود خط و خش به خود می‌گیرد.

خوشبختانه باتری Galaxy S III برخلاف One X و آيفون قابل تعویض است علاوه بر این مکان اسلات میکرو SD طوری در نظر گرفته شده که بدون نیاز به جدا کردن باتری نیز می‌توانید کارت حافظه را از گوشی جدا کنید.

محل قرارگیری دکمه‌ها در لبه‌های گوشی با دقت انتخاب شده‌اند چون ارتفاع گوشی کمی بلند است و اگر دکمه‌ها در قسمت بالای گوشی قرار داده می‌شدند کاربر به راحتی نمی‌توانست از آنها استفاده کند. در کل سامسونگ در طراحی ارگونومیک گوشی، نهایت تلاش خود را کرده است و مکان قرار گرفتن دکمه‌ها، طراحی منحنی شکل لبه‌های گوشی و موارد دیگر باعث شده‌اند تا استفاده از این تلفن ۴.۸ اینچی دلپذیر شود. دکمه فیزیکی Home در لبه پایین وسط گوشی به همراه دو دکمه لمسی عقب و نمایش منو به خوبی کار می‌کنند.

سامسونگ چراغ LED اطلاع‌رسانی (Notification) را که پیش‌تر در گلکسی نکسوس استفاده شده بود به گلکسی اس ۳ نیز اضافه کرده است. این LED در گوشه چپ بالای تلفن جای دارد و در زمانی که پیامک یا تماس از دست رفته و یا نوتیفیکیشن‌های دیگری دارید بصورت چشمک زن فعال می‌شود.

نمایشگر

بدون‌شک یکی از مهمترین قسمت‌های هر تلفن‌هوشمندی، نمایشگر آن است اگر تلفن مجهز به سخت‌افزار قدرتمند باشد اما نمایشگر آن کیفیت لازم را نداشته باشد، کاربر از آن لذت نخواهد برد. سامسونگ نیز مدت‌هاست به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید نمایشگر فعال است و نمایشگرهای Super AMOLED این شرکت همواره مورد توجه کاربران بوده است.

gs2 vs gs3

مشکل اصلی نمایشگرهای S-AMOLED دشواری در افزایش تراکم پیکسل‌ها است، به عنوان مثال تراکم پیکسل نمایشگر ۳.۵ اینچ آیفون ۴ برابر 330ppi (پیکسل در اینچ) و تراکم نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳ برابر 306ppi و همچنین نمایشگر ۴.۷ اینچی HTC One X نیز 312ppi است. این عامل مانع بالارفتن رزولوشن صفحه نمایش می‌شود.

نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳، کنتراست بسیار خوبی دارد و رنگ مشکی در آن نیز بسیار عمیق و مطلوب است.

چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در نمایشگر گلکسی اس ۳ از نوع RGBG (قرمز-سبر-آبی-سبز) است. این نوع چیدمان باعث می‌شود تا در لبه‌های تصویر رنگ‌ها با دقت لازم نمایش داده نشوند گرچه این موضوع با چشم غیرمصلح قابل تشخیص نیست. تصاویر در نمایشگر ۴.۸ اینچی گلکسی اس ۳ کاملا جذاب ولی اشباع شده نمایش داده می‌شوند. روشنایی نمایشگر نیز به اندازه کافی مناسب است تا بتوان از آن در نور روز استفاده کرد. اما اگر بخواهیم نمایشگر Galaxy S III را با HTC One X مقایسه کنیم، رنگ‌ها در One X طبیعی‌تر و با دقت بالاتر نمایش داده می‌شوند و همچنین شدت روشنایی نمایشگر One X نیز بالاتر از S III است.

 gs3 display

شدت روشنایی نمایشگر One X حدود ۲۴۷ و شدت روشنایی GS3 حدود 550cd/m2 می‌باشد. بسیاری از مردم رنگ‌های اشباع شده و سیر Galaxy S III را به رنگ‌های طبیعی One X ترجیح می‌دهند اما ما نمایشگر One X را بیشتر از GS III دوست داشتیم. البته در تنظیمات نمایشگر GS3 شما می‌توانید حالت‌های مختلف رنگ شامل: طبیعی، فیلم و یا استاندراد را انتخاب کنید. زمانی که حالت رنگ را روی Natural تنظیم می‌کنیم رنگ‌ها طبیعی‌تر نمایش داده می‌شوند. متون نیز برروی صفحه GS3 کاملا خوانا و قابل تشخیص نمایش داده می‌شوند. از طرفی صفحه نمایش S-AMOLED سامسونگ به نسبت LCD بکار رفته در One X کنتراست بالاتر و رنگ مشکی عمیق‌تری دارد.

صفحه لمسی گلکسی اس ۳ و دو دکمه لمسی کنار دکمه فیزیکی به نرمی هرچه تمام‌تر کار می‌کنند، پردازنده سریع چهار هسته‌ای آن نیز باعث شده تا همه چیز در تلفن به نرمی حرکت کند.

دوربین

اکثر تلفن‌های جدید بازار تمرکز خود را برروی دوربین بهتر قرار دادند، سامسونگ نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است. هرچند دوربین گلکسی اس ۳ نیز همانند نسل دوم، ۸ مگاپیسلی است اما دوربین این دو تلفن قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۳ فوق‌العاده خوب است. عکس‌ها کاملا شفاف و با جزئیات کامل ذخیره می‌شوند. اگر بخواهیم تصاویر گرفته شده با گلکسی اس ۳ را با وان ایکس اچ‌تی‌سی مقایسه کنیم عکس‌های GS3 کمی‌ باکیفیت‌تر از نمونه‌های One X هستند.

gs3 camera

دوربین این تلفن نیز همانند دوربین دیگر ابزارهای پرتابل، زمانی که نور محیط خیلی زیاد باشد، جزئیات تصویر را از دست می‌دهد، منظور عکاسی از فضای های ترکیبی از کم نور و پور نور یا سوژه‌هایی است که در کنار منبع نور قرار گرفته‌اند. در این شرایط استفاده از حالت HDR به شما کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری بگیرید.

نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ بصورت پیش‌فرض از عکاسی به روش HDR پشتیبانی می‌کند. در این حالت چندین عکس پشت سر هم از سوژه گرفته می‌شود و با ترکیب آنها عکس‌نهایی شکل می‌گیرد. جزئیات بیشتر ...

اگر با گلکسی اس ۲ کار کرده باشید نرم‌افزار دوربین گلکسی اس ۳ نیز برایتان آشنا خواهد بود در این نرم‌افزار شما می‌توانید آیکان تنظیمات مختلف را سفارشی کرده و آنهایی را که بیشتر نیاز دارید برروی صفحه بکشید.

امکان عکس‌برداری پشت سرهم یا Burst Mode نیز وجود دارد، همچنین شما می‌توانید چند عکس پشت سر هم از سوژه گرفته تا گوشی بهترین عکس از بین‌ آنها را برایتان انتخاب کند.

نمونه عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس ۳ را که از رزولوشن ۳٫۲۶۴ در ۲٫۴۴۸ به ۸۰۰ در ۶۰۰ کاهش دادیم تا حجم آنها کاسته شود اما فشرده سازی را روی صفر تنظیم کردیم تا عکس‌های کوچک شده کیفیت خود را از دست ندهند:

 

نرم‌افزار گالری امکان تشخیص چهره را نیز دارد. البته این قابلیت به خوبی نرم‌افزار پیکاسا یا فیس‌بوک عمل نمی‌کند و هنوز در برخی شرایط نمی‌تواند چهره یک شخص را در دو عکس متفاوت تشخیص دهد. اما به هر حال شما می‌توانید افراد مختلف را به عکس‌ها تگ کنید.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که به پخش ویدیو اضافه شده، اجرای همزمان نرم‌افزارها در کنار پخش ویدیو است. سامسونگ این قابلیت را Pop up Play می‌نامد و شما می‌توانید نحوه کارکرد آن را در بررسی ویدیویی زومیت از گلکسی اس ۳ مشاهده کنید. مشخصا اضافه کردن چنین قابلیتی به اندروید کار ساده‌ای نبوده ولی ما مطمئن نیستم این قابلیت چندان کاربردی باشد.

کیفیت فیلم‌برداری گلکسی اس ۳ نیز قابل قبول است، رنگ‌ها بصورت طبیعی و زنده و بصورت کاملا نرم ضبط می‌شوند. شما می‌توانید تکه فیلم ضبط شده با این دوربین را که ما سه شنبه گذشته ساعت ۸ بعداز ظهر گرفته‌ایم را مشاهده کنید:

00:00
 
00:00

این ویدیو نیز در تاریکی شب گرفته شده است:

00:00
 
00:00

هر چند دوربین قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه است. در حالت فیلم‌برداری فوکوس تصویر به صورت خودکار تنظیم می‌شود، فوکوس خودکار در حالت فیلم‌برداری بسیار خوب عمل می‌کند اما اگر بدنبال فیلم‌برداری حرفه‌ای با این تلفن باشید فوکوس خودکار برایتان مشکل‌ساز خواهد شد، چون کنترلی برروی سوژه مورد نظر نخواهید داشت.

قدرت و بازده

وقتی نوبت به آزمایش قدرت و بازده می‌رسد، گلکسی اس ۳ تقریبا بی‌رقیب است. و در اکثر آزمایش‌ها نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی One X نتایج بهتری را بدست می‌آورد. نتیجه آزمایشات مختلف را در ادامه مشاهده کنید:

تلفن / تبلت AnTuTu Benchmark Linpack Single (FPS) Linpack Multi (FPS) Quadrant Standard Edition NenaMark2 (fps)
Galaxy S III 11,960  56.22  132.80 5,642  
HTC One X  11,322  48.54  150.54 4,929  47.6
Xperia S 6,332 49.69 83.99 2,033 37.1
Galaxy Nexus 6,070   77.01 2,002 24.0
Galaxy Tab 8.9 4,884 25.092 51.003 2,324  
Transformer TF101 4,913 44.403 76.982 1,592  
Xperia Arc S   34.54   1,158 14.7
Galaxy Note   64.3   3,998 32.8
Galaxy S II 4,964 41.55 47.50 3,250 58.9

اما نکته قابل توجه، این است که در حال حاضر کمتری نرم افزاری قادر به استفاده از پردازنده ۴ هسته‌ای در ابزارهای اندرویدی است یعنی در حقیقت تنها تفاوت بین پردازنده ۴ هسته‌ای قدرتمند گلکسی اس ۳ و پردازنده‌های دو هسته‌ای فعلی در مصرف بهینه انرژی است و تقریبا هیچ بازی و یا نرم‌افزاری قادر به بکارگیری همزمان هر ۴ هسته‌ای گلکسی اس ۳ یا وان‌ایکس نیست. البته ممکن است با افزایش تعداد ابزارهای ۴ هسته‌ای، تولیدکنندگان نیز برنامه‌های خود را با این پردازنده‌ها سازگار کنند.

باتری، اسپیکر و کیفیت مکالمه

باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس ۳ رقبای کمی در بازار دارد تنها تلفن‌های هوشمندی که باتری قوی‌تر از GS3 دارند، Galaxy Note با باتری 2500mAh و Razr Maxx با باتری 3300mAh است. البته برای تامین انرژی مورد نیاز صفحه نمایش ۴.۸ اینچ و پردازنده ۴ هسته‌ای، چنین باتری نیز ضرروی است. گلکسی اس ۳ حدود ۷ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند این ۷ ساعت شامل گرفتن ۱۳۷ عکس، چند ویدیو ۴۰ ثانیه با روزلوشن 1080p و اجرای نرم‌افزار و بازی‌های مختلف و همچنین مرور صفحات وب است.

gs3 battery cover zoomit

البته اگر شدت روشنایی نمایشگر را روی حداکثر تنظیم کنید باتری زودتر از این زمان خالی می‌شود. در آزمایشات ما، شدت روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود.

اسپیکر گوشی در قسمت پشت قرار گرفته است کیفیت صدای آن معمولی است و نمی‌توان از آن در هنگام گوش دادن به موسیقی لذت برد. اما خوشبختانه هدفونی که در جعبه گوشی قرار دارد کیفیت مناسبی داشته برای موسیقی مناسب است. از طرفی اگر گوشی را روی میز و یا در کیف خود به شکلی قرار دهید که روی اسپیکر پوشیده شود، صدای خروجی آنقدر کم می‌شود که حتی صدای زنگ گوشی را نخواهید شنید. این مشکل در زمان بازی نیز اتفاق می‌افتد و اگر دستتان برروی اسپیکر پشت قرار گیرد صدای بازی تقریبا قطع می‌شود.

اگر از تلفن گلکسی اس ۲ استفاده کرده باشید حتما با مشکل آزاردهنده کیفیت صدا در هنگام مکالمه برخورد کرده‌اید این مشکل به خاطر فعال بودن قابلیتی به نام Noise Cancelation است که قرار است نویز صدای محیط را از بین ببرد اما در اکثر مواقع باعث افت شدید کیفیت صدا می‌شود. متاسفانه نمی‌توان این قابلیت را در GS II بطور دائم غیرفعال کرد و در هر بار مکالمه مجبور به غیرفعال کردن آن خواهید بود. اما در گلکسی اس ۳ کیفیت مکالمه در هر دو جهت واقعا عالی است صداها بصورت طبیعی بدون نویز منتقل می‌شوند.

نرم‌افزار

به نظر ما مهمترین برتری گلکسی اس ۳ نسبت به نزدیک‌ترین رقیب اندرویدی خود یعنی HTC One X در قابلیت‌های نرم‌افزاری این تلفن است. سیستم‌عامل GS3 اندروید ۴.۰ است، اما سامسونگ سرویس‌های مختلفی را برروی این نسخه از اندروید نصب نموده است. رابط کاربری TouchWiz نیز طراحی نسبتا خوبی داشته و به نظر ما از نظر طراحی بهتر از Sense اچ‌تی‌سی است. سامسونگ در طراحی آیکان‌ها و تعیین فاصله بین آنها دقت به خرج داده و حرکت بین صفحه‌های اصلی، منوها و قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل نیز به نرمی انجام می‌شود. گلکسی اس ۳ به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و فونت‌های فارسی را بهتر از One X اچ‌تی‌سی نمایش می‌دهد.

 

سامسونگ برخلاف میل گوگل نسبت به حذف دکمه‌های فیزیکی و استفاده از دکمه‌های لمسی روی صفحه، عمل کرده و در عوض از ترکیب این دو استفاده بهره برده است. یعنی در قسمت پایین گوشی یک دکمه فیزیکی و دو دکمه لمسی برای منو و برگشت به عقب جای قرار داده شده است.

قسمت اطلاع‌رسانی یا Notification bar که در بالای ابزارهای اندرویدی قرار دارد و با کشیدن صفحه از بالا به پایین ظاهر می‌شود در گلکسی اس ۳ تکامل یافته است. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف تلفن را از طریق این منو به راحتی و به سرعت کنترل کنید:

notif-toggles

در قسمت لیست‌نرم‌افزارها کاربر می‌تواند نرم‌افزارهای مورد نظر خود را مخفی کند یا براساس سلیقه خود نرم‌افزارها را در یکی از دو حالت لیست یا شبکه‌ای نمایش دهد. شما می‌توانید نرم‌افزارها را در فولدرهای مختلف دسته‌بندی کنید اما برای این کار حتما می‌بایست آیکان نرم‌افزارهای مورد نظر خود را برروی لینک Create Folder بکشید تا فودر جدید ایجاد شود. انجام این کار باید ساده‌تر طراحی می‌شد. به عنوان مثال بهتر بود کاربر می‌توانست با کشیدن یک برنامه برروی دیگری یک فولدر جدید که حاوی دو برنامه باشد ایجاد کند.

 

برخی از قابلیت‌های دوست‌داشتی نسخه‌های قبلی تاچ‌ویز در نسخه جدید نیز وجود دارد از آن جمله می‌توان به کشیدن انگشت برروی تماس‌ها به سمت راست یا چپ برای برقراری سریع تماس یا ارسال پیغام اشاره کرد.

برروی صفحه قفل گوشی، چهار آیکون برای دسترسی سریع به نرم‌افزارهای مورد نظر وجود دارد. کاربر می‌توانید نرم‌افزارهای ضروری خود را جایگزین برنامه‌های فعلی کند.

 

متاسفانه برروی صفحه قفل گوشی امکان کنترل موزیک در حال پخش وجود ندارد البته کاربر با استفاده از دستور حرکتی Palm و قرار دادن کامل دست خود برروی گوشی و برداشتن آن از روی صفحه می‌تواند موزیک در حال پخش را متوقف کند. برای آشنایی با کلیه دستورات حرکتی Galaxy S III به این مقاله مراجعه کنید.

هرچند سامسونگ تغییرات زیادی را برروی اندروید ۴ اعمال کرده اما در این میان هنوز قابلیت‌های دوست‌داشتنی ICS شامل: نسخه بروز شده جیمیل، سازگاری با مرورگر کروم، نمایش جزئیات کامل در رابطه با مصرف باتری به همراه نمودار دراین گوشی وجود دارد. سامسونگ نرم‌افزار S Planner خود را جایگزین تقویم پیش‌فرض اندروید کرده که به نظر ما خیلی جذاب نرسید.

گوگل در نسخه ساندویچ بستنی اندروید (ICS)، ویجت‌های متنوعی را به سیستم‌عامل خود اضافه نموده و سامسونگ علاوه بر این‌ها چند ویجت اختصاصی را نیز به گلکسی اس ۳ اضافه کرده است. ویجت‌ها در اندروید ۴ به راحتی تغییر سایز پیدا می‌کند و به هرشکلی که کاربر بخواهد برروی صفحه‌های اصلی جای می‌گیرند.

در گلکسی اس ۳ قابلیت‌های حرکتی یا Motion Controlها تکامل یافته‌اند کاربر می‌تواند با دستورات حرکتی برخی از امور مانند متوقف کردن موزیک یا ویدیو در حال پخش، یا عکس گرفتن از صفحه و غیره را انجام دهد. برای مشاهده کلیه دستورات حرکتی Galaxy S III به مقاله «چگونه از ویژگی‌های حرکتی Galaxy S3 استفاده کنیم» مراجعه نمایید.

S Beam

نرم‌افزار S Beam سامسونگ در واقع نسخه بهبود شده Android Beam خود ICS است. با اندروید بیم شما می‌توانید بسته‌های کوچک اطلاعات را بین ابزارهای مجهز به NFC منتقل کنید. اما S Beam شبیه Direct Wi-Fi عمل می‌کند یعنی شما می‌توانید دو ابزار سازگار با این فناروی را مستقیما به یکدیگر متصل نموده و فایل‌های حجیم را بین آنها رد و بدل کنید.

S Beamبزرگترین مشکل S Beam این است که در حال حاضر تنها ابزاری که از آن پشتیبانی می‌کند خود Galaxy S III است یعنی فقط از آن می‌توان برای اتصال دو تلفن گلکسی اس ۳ استفاده نمود. اما ابزارهای بیشتری از Android Beam پشتیبانی می‌کنند به عنوان مثال ما توانستیم از طریق Android Beam اطلاعات تماس یک شخص را از Galaxy S III به HTC One X منتقل کنیم. البته حتی با اندروید بیم هم برای ارسال عکس و یا موقعیت جغرافیایی بین دو تلفن با مشکل برخوردیم. به هر شکل به نظر ما استفاده از Direct Wi-Fi بسیار بهتر و سریعتر از بیم عمل می‌کند مخصوصا اگر قرار باشد حجم زیادی از اطلاعات را بین دو ابزار منتقل کنید.

Direct Call

fullType4 بین قابلیت‌های جدید واختصاصی نسل سوم گلکسی، Direct Call از همه بیشتر نظر ما را به خود جلب کرد. تصور کنید که در حال نوشتن پیامک برای دوست خود هستید که به این نتیجه می‌رسید که بهتر است با او تماس بگیرید برای این کار در گلکسی اس ۳ تنها کافی است تلفن را به سمت گوش خود ببرید، تا بصورت خودکار شماره فردی که در حال ارسال پیامک به او بودید، گرفته شود.

Smart Alert

subType5اسمارت آلرت زمانی فعال می‌شود که برای مدت نسبتا طولانی از تلفن استفاده نکرده و در این فاصله تماس‌های از دست رفته و پیامک‌های نخوانده داشته باشید. در این شرایط اگر تلفن را از روی میز یا مکانی که قرار دارد بلند کنید یک ویبره کوچک ایجاد می‌شود تا شما را از این بابت مطلع کند.

Smart Stay

subType4سامسونگ مانور تبلیغاتی بسیاری برروی این قابلیت داده است اما در حقیقت این سرویس واقعا امکان عجیب و غریب و انقلابی نیست. اسمارت‌استی از طریق دوربین جلو حرکت چشم‌ها را دنبال می‌کند تا متوجه این شود که آیا شما در حال نگاه کردن به تلفن هستید یا تلفن خود را برروی میز یا کیف خود قرار داده‌اید. این قابلیت کاربردی باعث می‌شود تا زمانی که در حال مطالعه یا مشاهده عکس و یا هر چیز دیگر در تلفن خود هستید، دیگر صفحه بصورت خودکار خاموش نشود. در حالت عادی پس از مدت زمانی که بصورت پیش‌فرض روی ۱۵ ثانیه تنظیم شده و البته کاربر می‌تواند آن را تغییر دهد، صفحه نمایش تلفن بصورت خودکار خاموش می‌شود تا انرژی کمتری مصرف شود. اما این قابلیت در زمانی که در حال مطالعه متن یا مقاله خاصی هستید واقعا آزاردهنده است و شما مجبورید هر چند ثانیه یک بار صفحه نمایش را لمس کنید و یا Time Out را روی زمان طولانی تری تنظیم کنید. اسمارت استی این مشکل را حل می‌کند و تا زمانی که شما به تلفن نگاه می‌کنید صفحه نمایش خاموش نخواهد شد.

اما اسمارت استی در نور کم کار نمی‌کند مثلا اگر قبل از خواب و در اتاق تاریک بخواهید اخبار تازه فلیپ‌بورد را چک کنید و یا به مطالعه کتاب یا متن خاصی بپردازید، Smart Stay شما را مایوس خواهد کرد.

S Voice

fullType2اپل آنقدر برروی دستیار صوتی خود مانور دارد تا سامسونگ و گوگل هر کدام بصورت جداگانه بدنبال ساخت و توسعه رقیبی برای آن باشند. اما نکته مایوس کننده در این است که گوگل و سامسونگ بصورت جداگانه برروی دستیارهای صوتی خود کار می‌کنند شاید دلیل این موضوع نیز این باشد که سامسونگ سعی می‌کند وابستگی خود به گوگل را تا حدی کاهش دهد تا بتواند سرویس‌های خود را در ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل‌های دیگر نیز بکار گیرد. دستیار صوتی S Voice سامسونگ از Vlingo قدرت گرفته است و از نظر کارایی و رابط کاربری شباهت بسیار زیادی به Siri اپل دارد. البته در حال حاضر هنوز هیچ‌کدام از دستیارهای صوتی آنطور که باید و شاید پیشرفت نکرده‌اند تا کاربر بتواند کاملا و بدون نیاز به استفاده از دست خود و از طریق دستورات صوتی کلیه امور را انجام دهد.

مقاله مرتبط:

  • مقایسه کامل S Voice با Siri اپل را در این مقاله مشاهده کنید.

با S Voice می‌توانید یک نرم‌افزار را اجرا کنید، یک زنگ هشدار تنظیم کنید، گزارش آب و هوا را مشاهده کنید و یا حتی قفل گوشی خود را باز کنید. S Voice به بسیاری از سوالات شما نیز پاسخ صحیح می‌دهد به شرطی که سوالات خود را به زبان انگیسی و بصورت صحیح و شمرده بیان کنید.

اما S Voice تازه در ابتدای راه است و نیاز به توجه و توسعه بیشتری دارد مثلا برای باز کردن قفل گوشی حتما باید دکمه پاور را بزنید سپس دکمه میکروفن را لمس کنید و در نهایت از او بخواهید تا قفل گوشی را باز کند خوب به جای این همه کار می‌توانستید خودتان قفل گوشی را باز می‌کنید!

همانطور که در بررسی ویدیویی زومیت از گلکسی اس ۳ مشاهده کردید S Voice به سوالات رایج به خوبی پاسخ می‌دهد.

Kies Air

این نرم‌افزار یکی از سرویس‌های خوب سامسونگ برای ارتباط بین کامپیوتر و تلفن هوشمند است. اگر کامپیوتر و تلفن‌هوشمند شما هر دو به یک شبکه Wi-Fi متصل باشند به کمک این نرم‌افزار می‌توانید از طریق کامیپوتر تلفن خود را کنترل کنید یا فایل‌های مختلف را برروی تلفن یا کامپیوتر منتقل کنید. Kies Air شبیه نرم‌افزار Air Droid که پیش‌تر معرفی کردیم عمل می‌کند.

جمع‌بندی

summary gs3گلکسی اس ۳ در بس

پنج شنبه 9 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:39 :: نويسنده : darush
پنج شنبه 9 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:34 :: نويسنده : darush

5 نسبت به نسل قبلی، سریع‌تر، قوی‌تر و باریک‌تر شده است و از شبکه نسل چهارم LTE نیز پشتیبانی می‌کند. اپل دوربین این تلفن را نیز بهبود بخشیده و صفحه نمایش آن را برای اولین بار در کل تاریخ عرضه آیفون، به سایز 4 اینچ افزایش داده است. به همراه آیفون 5، سیستم‌عامل iOS 6 با بهبودهای اندک و بعضا مشکل آفرین عرضه شد، این نسخه iOS از صفحه نمایش بزرگتر آیفون 5 پشتیبانی می‌کند و در آن سرویس‌های جدید اپل مانند نقشه معرفی شدند.

طراحی و سخت‌افزار

آیفون 5 نسبت به آیفون‌های قبلی باریک‌تر و سبک‌تر شده است، این عبارتی است که احتمالا پیش از این چندین بار، شنیده‌ یا خوانده‌اید، اما تا وقتی که این گوشی را در دست نگیرید، باور نمی‌کنید که چقدر سبک‌تر و باریک‌تر از آیفون‌های قبلی است. اگر پیش از این آیفون 4 یا 4S داشته‌اید وقتی آیفون 5 را دست می‌گیرید احساس می‌کنید، تلفنی که در دست دارید یک ماکت است و درونش خالی است! آیفون 5 تنها 112 گرم وزن دارد یعنی 20 درصد سبک‌تر از آیفون 4s صد و چهل گرمی است. جالب است بدانید که گلکسی اس 3 حدود 133 گرم، لومیا 920 حدود 185 گرم و وان ایکس حدود 130 گرم وزن دارند.

 

هر چند پایه و اساس طراحی کلی آیفون 5 شباهت زیادی به نسل قبلی دارد اما از نظر ابعاد، ضخامت و وزن نسبت به آیفون‌های قبلی بهبود یافته و تغییرات جزئی در طراحی کلی آن اعمال شده که از آن جمله می‌توان به تغییر مکان جک 3.5 میلی‌متری هدفون از لبه بالا به لبه پایین و کوچک شدن درگاه اصلی و تبدیل آن به لایتنیگ نام برد. این دو تغییر باعث شده‌اند که لبه‌های تلفن شکل و شمایل زیباتری به خود بگیرید و زمانی که هدفون به تلفن متصل است، سیم آن کمتر دست و پا گیر شود.  آیفون 5 نسبت به آیفون 4 دستخوش چند تغییر جزئی دیگر نیز شده است به عنوان مثال شبکه خروجی اسپیکرها کمی زیباتر شده و حفره‌ها با دقت بیشتری ایجاد شده‌اند و لبه‌های فلزی دور تلفن نیز براق گردیده و موجب درخشش بیشتر تلفن شده‌اند.

اپل نهایت تلاش خود را بکار گرفته تا محصولی زیبا و با کیفیت را ارائه کند، لبه‌های تلفن به شکل بسیار زیبا و دقیقی برش داده شده‌اند و منحنی‌ لبه‌ها به همراه حاشیه فلزی براق جلوه بسیار خوبی به تلفن داده‌اند.

اما به هر حال آیفون 5 از نظر ظاهری شبیه آیفون 4 است و از نظر طراحی دستخوش تغییرات انقلابی نشده است. برروی صفحه نمایشگر یک پوشش کلی از جنس شیشه کشیده شده است. آیفون 5 نسبت به نسل قبلی کمی باریکتر و البته درازتر شده تا یک نمایشگر 4 اینچی را در دل خود جای دهد. برای مقایسه بهتر آیفون 4S با آیفون 5 ما این دو تلفن را کنار یکدیگر قرار داده و از زوایای مختلف از آنها عکس برداری کردیم. با نگاهی به گالری پایین می‌توانید به راحتی متوجه تغییرات ظاهری بین این دو تلفن شوید.

 

هر چند آیفون 5 باریک‌ترین تلفن دنیا نیست اما از نظر ضخامت نسبت به آیفون 4 نزدیک به 1.7 میلی‌متر باریک‌تر شده است.

آیفون 5 به خوبی در دست جای می‌گیرد و همانطور که اپل وعده داده بود به دلیل عدم افزایش عرض تلفن نسبت به نسخه قبلی، لمس کلیه قسمت‌های صفحه نمایش 4 اینچی بدون مشکل و تنها با استفاده از یک دست میسر است. زومیت در این بررسی از نسخه سفید رنگ آیفون 5 استفاده کرد، اما این تلفن در دو نسخه سفید و خاکستری تیره عرضه می‌شود. خوشبختانه کیفیت ساخت نسخه سفید و جنس بدنه آن برخلاف نسخه مشکی مطلوب است. بدنه هر دو نسخه آیفون 5 از آلومینیوم ساخته شده است اما گزارش‌های مختلفی از صاحبان آیفون 5 مشکی بدست آمده که نشان می‌دهد بدنه آلومینیومی این تلفن به راحتی خط و خش بر می‌دارد و ساییده می‌شود. پس اگر قصد خرید این تلفن را دارید حداقل تا زمانی که اپل این مشکل را رفع نکرده، پیشنهاد می‌کنیم نسخه سفید آن را تهیه کنید.

مشخصات فنی آیفون 5 و قیمت آن در ایران

  • صفحه نمایش 4 اینچ از نوع LED IPS TFT با رزولوشن 640 در 1136 پیکسل، تراکم 326 پیکسل در اینچ
  • سیستم-روی-یک-چیپ Apple A6 شامل CPU دو هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی و GPU از نوع PowerVR SGX 543MP3
  • دوربین 8 مگاپیکسل، فوکوس خودکار، فلش LED، قابلیت ضبط ویدیو 1080p با 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو 1.2 مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل iOS 6
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی 16 یا 32 یا 64 گیگابایت
  • وزن 112 گرم و ابعاد 123.8 در 68.6 در 7.6 میلی‌متر
  • قیمت آیفون 5 نسخه سفید با حافظه 16 گیگابایت در بازار تهران: 2 میلیون چهارصد هزار تومان

یکی از مواردی که همواره به آیفون‌ها خرده گرفته می‌شد بازده و قدرت آنها در مقابل دیگر تلفن‌های اندرویدی بازار بود اما اپل با ارائه سیستم-روی-یک-چیپ Apple A6 که پیش‌تر به کرات به بررسی و مقایسه آن با دیگر رقبا پرداختیم، آیفون 5 را از نظر قدرت و بازده در سطح بالاتری نسبت به دیگر رقبا از جمله گلکسی اس 3، پرچم‌دار تلفن‌ها سامسونگ، قرار داد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه خصوصیات فیزیکی بین آیفون 5 و دیگر تلفن‌های هوشمند را مشاهده کنید:

مقایسه فیزیکی
  Apple iPhone 4S Samsung Galaxy S3 HTC One S Apple iPhone 5
ارتفاع 115.2 mm 136.6 mm 130.9 mm 123.8 mm
عرض 58.6 mm 70.6 mm 65 mm 58.6 mm
ضخامت 9.3 mm 8.6 mm 7.8 mm 7.6 mm
وزن 140 g 133 g 119.5 g 112 g
CPU Apple A5 @ ~800MHz Dual Core Cortex A9 1.4 GHz Cortex-A9 Quad-Core 1.5 GHz MSM8260A Dual Core Krait 1.2 GHz Apple A6 (Dual Core Apple Swift)
GPU PowerVR SGX 543MP2 Mali-400MP Adreno 225 PowerVR SGX 543MP3
RAM 512MB LPDDR2-800 1 GB LPDDR2 1 GB LPDDR2 1 GB LPDDR2
حافظه ذخیره سازی NAND 16GB, 32GB or 64GB integrated 16/32 GB NAND with up to 64 GB microSDXC 16 GB NAND 16, 32, or 64 GB integrated
دوربین 8 MP with LED Flash + Front Facing Camera 8 MP with LED Flash + 1.9 MP front facing 8 MP with LED Flash + VGA front facing 8 MP with LED Flash + 1.2MP front facing
نمایشگر 3.5" 960 x 640 LED backlit LCD 4.8" 1280x720 HD Super AMOLED 4.3" 960x540 Super AMOLED 4" 1136 x 640 LED backlit LCD
باتری 5.3 Whr
غیرقابل تعویض
7.98 Whr
باتری قابل تعویض
6.1 Whr
باتری غیر قابل تعویض
5.45 Whr
غیر قابل تعویض

نمایشگر

یکی از مهمترین تغییرات ایجاد شده در آیفون 5، افزایش سایز نمایشگر از 3.5 اینچ همیشگی به 4 اینچ است. پیش از عرضه آیفون 5 بسیاری از طرفدارن محصولات اپل از سایز کوچک آیفون شکایت داشتند و همواره تقاضای یک آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر را داشتند، اپل نیز بالاخره به خواسته کاربران خود جامه عمل پوشاند و صفحه نمایش آیفون را به 4 اینچ افزایش داد. لمس تمام قسمت‌های صفحه نمایش 4 اینچ آیفون 5 زمانی که آن را با یک دست گرفته‌اید، به راحتی قابل انجام است، کاری که شاید با تلفن‌های مجهز به نمایشگر بزرگ‌تر از 4 اینچ به سختی صورت پذیرد. البته اگر انگشتان شما کوچک باشد، شاید لمس گوشه بالای صفحه در همین صفحه نمایش باریک و دراز 4 اینچی نیز مشکل باشد، اما بصورت طبیعی استفاده از گوشی و لمس صفحه بدون مشکل امکان پذیر است.

آیفون 5

رزولوشن صفحه نمایش آیفون 5 برابر با 1136 در 640 پیکسل و تراکم پیکسل‌ها در آن حدود 326 پیکسل در اینچ است. کیفیت تصویر در نمایشگر IPS این تلفن مثال زدنی است، رنگ‌ها بصورت کاملا طبیعی، شفاف و جذاب نمایش داده می‌شوند و عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر آن نیز فوق‌العاده است. به لطف پنل IPS، زوایه دید آن بسیار وسیع بوده و از هر جهتی که به نمایشگر نگاه کنید، از کیفیت تصویر آن لذت خواهید برد. به نظر ما کیفیت تصویر این نمایشگر از وان ایکس اچ‌تی‌سی که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید نیز بهتر به نظر می‌رسد.

تا پیش از آیفون 5 نسبت تصویر در نمایشگر تمام آیفون‌ها 3:2 بود و آیپدها نیز از نسبت تصویر 4:3 بهره می‌بردند، اما اکثر محتواهای ویدیوی براساس نسبت تصویر 16:9 تولید و عرضه می‌شوند و همواره یکی از برتری‌های پرچم‌داران اندرویدی در پشتیبانی از نسبت تصویر 16:9 و نمایش تمام صفحه و استاندارد ویدیوها بود. امروزه اکثر فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های اشتراک گذاری محتوای ویدیویی مانند یوتیوب و حتی برنامه‌های تلویزیونی از نسبت تصویر 16:9 بهره می‌برند و شاید همین عوامل باعث شدند تا اپل نیز نهایتا تصمیم به استفاده از این نسبت تصویر بگیرد. به این ترتیب آیفون 5 به راحتی و بدون نیاز به تغییر در نسبت تصویر، ویدیوها را بصورت طبیعی و تمام صفحه نمایش می‌دهد.

شدت روشنایی نمایشگر آیفون 5 آنقدر خوب است که حتی در نور شدید روز نیز به خوبی می‌توان، تصویر را مشاهده کرد و از کیفت آن لذت برد.

افزایش ابعاد نمایشگر باعث شده تا تغییراتی در رابط کاربری iOS 6 ایجاد شود و به عنوان مثال یک ردیف به تعداد آیکون نمایشگر به صفحه فهرست اپلیکیشن‌ها اضافه شده است. اما متاسفانه از فضای اضافی ایجاد شده بخاطر نمایشگر بزرگ‌تر، به شکل بهینه‌ای اسفتاده نشده است و به عنوان مثال سیستم اطلاع رسانی شبیه به آنچه در اندروید تجربه کرده‌اید یا نمایش همزمان دو اپلیکشن در کنار هم که در برخی از تلفن‌های سامسونگ وجود دارد در iOS 6 اضافه نشده است. اگر کاربر قدیمی آیفون باشید، شاید افزایش تعداد ردیف نرم‌افزارها به نظرتان باعث شلوغ شدن صفحه شده باشد. نرم‌افزارهای قدیمی – آنهایی که هنوز برای صفحه نمایش 4 اینچی بهینه نشده‌اند و تعداد آنها نیز اصلا کم نیستند – در وسط صفحه اجرا می‌شوند و حاشیه بالا و پایین صفحه در زمان اجرای آنها با یک نوار مشکی رنگ پوشانده می‌شود. (در تصویر پایین این موضوع قابل مشاهده است.)

iphone game

کلیدهای صفحه کلید آیفون 5 در حالت افقی، بزرگ‌تر شده‌اند و فاصله بین کلیدها هم افزایش یافته است، اما اپل همچنان از تمام فضای در دسترس استفاده نکرده و کلیدها کل عرض صفحه را پر نکرده‌اند. در هر حال کار کردن با صفحه کلید لمسی بسیار راحت‌تر از آیفون‌های قبلی شده است.

iphone5 keyboard

صفحه نمایش آیفون 5 از فناوری in-Cell پشتیبانی می‌کند، این اولین تلفنی نیست که از این فناوری بهره می‌برد و پیش‌تر سونی، ال‌جی و برخی دیگر از شرکت‌ها محصولات مجهز به نمایشگر in-Cell را عرضه کرده بودند. در فناوری in-Cell صفحه لمسی و صفحه نمایش یکی می‌شوند و به این ترتیب ضخامت نمایشگر حدود 1 میلی‌متر باریک‌تر شده  و دقت و عملکرد آن نیز بهبود می‌یابد. در فناوری in-cell نور ساتع شده از نمایشگر نیز بهتر از پنل عبور می‌کند و موجب افزایش 10 درصدی شدت روشنایی و کیفیت تصویر و همچنین کاهش مصرف باتری می‌شود.

iphone 5 in-cell

پیش از این در یک مقاله بصورت مفصل به مقایسه تخصصی کیفیت تصویر نمایشکر آیفون 5 با گلکسی اس 3 و آیفون 4S پرداختیم و در آن پی به برتری نسبی کیفیت تصویر این نمایشگر نسبت به نمایشگر AMOLED گلکسی اس 3 و IPS LCD آیفون 4S بردیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

آزمایش نمایشگر شدت روشنایی 50% شدت روشنایی 100%
سیاه, cd/m2 سفید, cd/m2 کنتراست سیاه, cd/m2 سفید, cd/m2 کنتراست تصویر
Apple iPhone 5 0.13 200 1490 0.48 640 1320
Apple iPhone 4S 0.14 202 1463 0.52 598 1261
Apple iPhone 4 0.14 189 1341 0.39 483 1242
Samsung I9300 Galaxy S III 0 174 0 330
Samsung Galaxy Note II 0 253 0 478
HTC One X 0.15 200 1375 0.39 550 1410

 هر چه شدت روشنایی در رنگ سیاه کمتر باشد و شدت روشنایی در رنگ سفید بیشتر و نسبت کنتراست تصویر بالاتر باشد، بهتر است. همانطور که مشاهده می‌کنید، آیفون 5 زمانی که شدت روشنایی نور صفحه روی 100 درصد تنظیم می‌شود، تا 600 شمع بر مترمربع نور ساتع می‌کند، همین عامل نیز باعث وضوح تصویر مناسب در نور محیطی شدید می‌شود. از طرفی عمق رنگی مشکی در این نمایشگر نیز هر چند به نمایشگرهای AMOLED نمی‌رسد اما مناسب و قابل قبول است.

دوربین

دوربین آیفون 5 اگرچه از نظر مگاپیکسل نسبت به آیفون 4S تغییری نکرده اما کیفیت آن به خوبی بهبود یافته است. دوربین آیفون 5 بدون شک یکی از بهترین‌ها در بین تلفن‌های هوشمند است و سرعت عکس‌برداری و کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین فوق‌العاده است و عکس‌ها بصورت زنده، شفاف و طبیعی به نظر می‌رسند. دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 5 مجهز به لنز با f/2.4 است. به لطف نمایشگر بزرگ‌تر، دکمه روی صفحه شاتر دوربین نیز بزرگ‌تر شده تا لمس آن برای کاربر ساده‌تر شود.

iphone photo sample

سرعت عکس برداری دوربین آیفون 5 نسبت به 4S سریعتر شده است و بلافاصله پس از فشار دادن دکمه لمسی شاتر، عکس ضبط شده و دوربین برای گرفتن عکس بعدی آماده می‌شود. کیفیت دوربین جلو نیز بهبود یافته و رنگ‌ها را نسبت به نسل قبلی بهتر و طبیعی‌تر نمایش می‌دهد. دوربین 1.2 مگاپیکسلی جلو قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 720p است که برای مکالمه ویدیویی ایده‌آل به نظر می‌رسد.

crop100 iphone 5برش 100 درصد از عکس گرفته شده با آیفون 5

در iOS 6 قابلیت عکس‌برداری پاناروما اضافه شده است، نرم‌افزار دوربین به شما کمک می‌کند تا عکس‌‌های پشت سر هم از یک صحنه گرفته و آنها را به راحتی به یکدیگر متصل کنید تا تصویر به بزرگی 11,000 در 2,500 پیکسل خلق شود.

 

برای مقایسه دوربین آیفون 5 با دیگر تلفن‌های هوشمند بازار به مقاله «مقایسه تخصصی دوربین لومیا 920 با آیفون 5، گلکسی اس 3 و One X» مراجعه کنید.

دوربین آیفون 5 قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 1080p با 30 فریم در ثانیه است و کیفیت فیلم برداری، کنتراست تصویر و دقت نمایش رنگ‌ها در ویدیوهای ضبط شده کم نظیر است. اما متاسفانه صدا در ضبط ویدیو بصورت منو و تک کاناله ضبط می‌شود.

نرم‌افزار

در گذشته در زومیت به معرفی امکانات جدید iOS 6 پرداخته‌ بودیم. اما نکته‌ای که بدون تغییر مانده است، مسئله سادگی و سرعت عمل این سیستم عامل است، سادگی و روان بودنی که به قیمت عدم بروز تغییر اساسی در رابط کاربری، طی 5 سال اخیر تمام شده است.

اختلاف بین نسخه 5 iOS و 6 iOS تا حدی نامحسوس است که کاربران نسخه‌های قبلی متوجه تغییرات نسخه جدید نمی‌شوند. در صورتی که مثلا در اندروید هر از چند گاهی تغییرات اساسی در رابط کاربری ایجاد می‌شود که هم خوب است و هم بد و بحث در مورد آن در قالب این بررسی نمی‌گنجد.

 

با این حال اپل همیشه سعی در بهینه سازی و بهبود تجربه کاربر داشته است. به طور مثال در iOS 6 شما امکان ارسال پیامک به تماسی که نمی‌خواهید به آن پاسخ دهید را یافته‌اید. یا امکانی مانند Do Not disturb ("مزاحم نشوید" ) که با فعال کردن آن، زنگ تلفن فقط برای تماس از اشخاص خاصی که از پیش تعیین کرده‌اید، به صدا در می‌آید.

از سرعت عمل و سادگی این سیستم عامل که بگذریم به این موضوع می‌رسیم که چرا اپل فرصت بهبود بسیاری از موارد حیاتی را از دست می‌دهد. اپل همیشه بر یکپارچه سازی سیستم‌های به اشتراک‌گذاری در سیستم عامل تاکید داشته است اما به جز فیس‌بوک و توییتر بقیه شبکه‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شده‌اند. به عنوان مثال اگر شما قصد اضافه کردن یک لینک به Pocket را دارید یا می‌خواهید یک فایل را در اکانت Dropbox خود ذخیره کنید، نمی‌توانید این کار را بصورت مستقیم و در نرم افزارهای مختلف انجام دهید. قابلیتی که در اندروید به راحتی امکان پذیر است. اپل حتما روزی به فکر پیاده سازی این مسائل در سیستم عامل خود خواهد افتاد، اما اینکه تا کنون این موضوع اتفاق نیافتاده بسیار عجیب است.

مورد دوست داشتنی دیگر اندروید که کاربران iOS همواره حسرت آن را خواهند خورد، امکان دسترسی آسان به حافظه گوشی در زمان اتصال آن به کامپیوتر است. در واقع در iOS دسترسی به فایل‌های موجود بر روی حافظه گوشی از طریق ابزارهای دیگر بسیار مشکل است! پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری نیز جزو دیگر محدودیت‌های آیفون است، مشکلی که کاربران اندروید هرگز آن را حس نکرده‌اند و به راحتی می‌توانند فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری را برروی تلفن یا تبلت خود پخش کنند.

مورد دیگر بسته ماندن دست توسعه‌دهندگان برای تولید ویجت برای این سیستم عامل است. شاید در سال 2013 نداشتن ویجت بیشتر به چشم بیاید. به راستی که تنها یک جعبه برای نشان دادن یک عدد در گوشه آیکون یا دسترسی محدود در مرکز اطلاع رسانی‌ها (Notification Center) نمی‌تواند برای توسعه دهندگان و کاربران کافی باشد. البته تمام این امکانات در اندروید به بهای برخی از باگ‌‌ها و ناپایداری‌ها در عملکرد سیستم تمام شده است، که معمولا به مرور زمان در نسخه‌های مختلف برطرف می‌شوند. نکته دیگر تغییر نسبت‌ تصویر و رزولوشن آیفون 5 است که باعث شده، بسیاری از برنامه‌ها قدیمی در این سیستم عامل با نوار سیاه رنگی در دو طرف بالا و پایین اجرا شوند که البته آنقدرها موضوع مهمی نیست و احتمالا بسیاری از اپلیکیشن‌ها به زودی برای استفاده از آن فضا بروزرسانی خواهند شد.

map iphoneاپلیکیشن نقشه جدید برخلاف تمامی تردیدها و اخبار منفی که در جای جای اینترنت دیده می‌شود زیبا است و روان اجرا می‌شود. این اپلیکیشن سیستم راهنمای قدم به قدم یا Turn-by-Turn مجانی را همانند سرویس نقشه شرکت‌های دیگر مانند گوگل و نوکیا ارایه می‌کند و شما را لحظه‌به‌لحظه به سوی مقصد راهنمایی می‌نماید. اما انتظار پشتیبانی صد در صد و کامل این اپلیکیشن در ایران را نداشته باشید، این برنامه در این زمینه با بهترین‌ها مانند نقشه گوگل فاصله چشمگیری دارد. اما اگر در ایران زندگی نمی‌کنید نقشه اپل با وجود مشکلات کوچک و بزرگ فعلی می‌تواند نیازهای شما را پاسخ دهد. در حال حاضر از نظر اطلاعات نقشه واقعا دو شرکت گوگل و نوکیا در جایگاه بالاتری نسبت به اپل قرار دارند و اپل برای رسیدن به آنها باید بسیار تلاش کند.

سیستم سه بعدی Flyover نیز بسیار زیبا است ولی در بعضی موارد تا حدی خنده‌دار به نظر می‌رسد و ساختمان‌ها و پستی و بلندی‌ها را به اشتباه تخت نشان می‌دهد یا بالعکس یک سطح صاف را موج دار به نمایش می‌گذارد. با این حال این اپلیکیشن عملکرد بسیار خوبی دارد، سرعت عمل و طراحی آن مثال زدنی است و به احتمال بسیار زیاد با بروزرسانی‌هایی که در طول یک سال آینده انجام خواهد شد تجربه بی نظیری به کاربران هدیه خواهد کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که شما با خرید آیفون هم به اپلیکیشن نقشه گوگل دسترسی خواهید داشت و هم به اپلیکیشن نقشه نوکیا، در نتیجه مشکلات فعلی مربوط به نقشه اپل خیلی مشکل ساز نخواهند بود.

اپلیکیشن ایمیل تقریبا دست نخورده باقی، اما اپل امکانات کاربردی را به آن افزوده است. از جمله این امکانات می‌توان به سیستم رفرش با استفاده از کشیدن منو به سمت پایین اشاره کرد که در نسخه های قبلی وجود نداشت و شما باید روی دکمه رفرش واقع در پایین سمت چپ کلیک می‌کردید. امکان جدید دیگر سیستم VIP است که به شما اجازه می‌دهد بعضی افراد را به لیست افراد مهم بیافزایید و در صندوقی جداگانه ایمیل آنها را دریافت نمایید. این امکان شبیه سیستم Inbox Priority گوگل است.

اپلیکیشن سیری در نسخه جدید iOS بهبودهای زیادی داشته است و در بسیاری از موارد از سرعت عمل در دریافت اطلاعات گرفته تا قابلیت‌های جدید، بهبود داشته است. نسخه جدید سیری، امکان پست کردن در فیس‌بوک و توییتر را دارد، می‌تواند اپلیکیشن‌ها را باز کند، نتایج مسابقات ورزشی را اعلام کند یا اطلاعات مربوط به فیلم های سینمایی را به شما نمایش دهد. شاید این امکانات همگی در ایران قابل استفاده نباشد اما برای کاربران کشورهای دیگر بسیار ارزشمند هستند و می‌توانند سیری را به یک دستیار واقعی تبدیل نمایند. تمام ای

پنج شنبه 9 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:29 :: نويسنده : darush

ال جی پس از همکاری با گوگل و ارائه تلفن نکسوس 4 که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید، توانست حضور قدرتمندتری را در دنیای تلفن‌های هوشمند تجربه کند و خود را به عنوان یکی از برند‌های برتر اندرویدی مطرح نماید. نکسوس 4 یک تجربه کاملا موفق برای ال‌جی به شمار می‌رود که موجب کسب درآمد قابل قبولی برای کره‌‌ای‌ها شد و به نوعی چرخ کارخانه‌های تولید تلفن هوشمند این شرکت را به راه انداخت. تلفن Optimus G نیز از نظر طراحی کلی، شبیه به نکسوس 4 است. این دو محصول از جنبه‌های مختلف سخت‌افزاری، شباهت‌هایی به یکدیگر دارند که در ادامه با آن‌ها نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

اپتیموس جی اولین تلفن دنیا بود که به پردازنده سریع و بهینه Snapdragon S4 Pro کوالکام تجهیز شد؛ پردازنده 4 هسته‌ای Krait که با گرافیک Adreno 320 یکپارچه شده تا از نظر قدرت و بازده، خیال مصرف کننده را راحت کند. اما ال‌جی برای بخش‌های دیگر سخت افزاری نیز کم نگذاشته است و از یک صفحه نمایش با کیفیت و از نوع IPS LCD و دوربین 13 مگاپیکسل در این تلفن بهره برده است.

طراحی و ظاهر

طراحی زیبا، بدنه شیشه‌ای بادوام و ارگونومی مناسب

اپتیموس جی از طراحی نسبتا مسطح با لبه‌های نیمه منحنی برخوردار است؛ طراحی که پیش‌تر در 4X HD این شرکت نیز شاهد آن بوده‌ایم. از نظر ظاهری، این تلفن ساده و بسیار شیک است و بدنه یکپارچه، براق و تماما شیشه‌ای آن، به جذابیت بیشتر این تلفن افزوده است. در قسمت پشت دستگاه، یک الگو نقطه نقطه خاص وجود دارد که پیش‌تر در نکسوس 4 نیز شاهد آن بوده‌ایم. این طرح در زوایای مختلف متفاوت به نظر می‌رسد و باعث شده علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر در دستگاه، از یکنواختی بدنه آن نیز کاسته شود. استفاده از بدنه شیشه‌ای که ابتدا توسط اپل و در آیفون 4 آغاز شد، علاوه بر افزایش مقاومت و دوام دستگاه، باعث القاء حس خوب در کاربر می‌شود . دو نوار فلزی براق به رنگ روشن نیز در لبه بالایی دور تا دور تلفن و یکی نیز در میانه لبه دستگاه اضافه شده تا تلفن از حالت مشکی یک دست خارج شود و جلوه زیباتری به خود بگیرد. وقتی اپتیموس جی را در دست می‌گیرید، حس یک کالای بادوام و رده بالا به انسان منتقل می‌شود.

 

قسمت جلوی دستگاه بطور کامل با صفحه شیشه‌ای گوریلا گلکس 2 پوشیده شده و هیچ گونه دکمه فیزیکی در این قسمت مشاهده نمی‌شود. در بالای نمایشگر و زیر پوشش گوریلا گلاس، لوگوی ال‌جی به رنگ طوسی و در سمت راست آن سنسورها، دوربین جلو و یک چراغ LED چشمک زن وجود دارد که وظیفه اطلاع‌رسانی کاربر از موارد مختلف، از جمله پیامک خوانده نشده، تماس از دست رفته، شارژ کم باتری و غیره را برعهده دارد. در پایین صفحه‌نمایش نیز سه دکمه لمسی پیش‌فرض اندروید قرار دارند. این دکمه‌ها در واقع بخشی از صفحه‌نمایش به حساب نمی‌آیند و مستقل از صفحه هستند؛ اما از آنجایی که به همراه صفحه‌نمایش، زیر پوشش محافظ قرار گرفته‌اند، طراحی ظاهری تلفن را حفظ کرده‌اند.

صفحه‌نمایش در حالت خاموش، به رنگ مشکی است تا باعث شود حتی در این حالت نیز یکپارچگی و جلوه ظاهری تلفن حفظ شود. صفحه شیشه‌ای استفاده شده در پشت و قسمت جلوی دستگاه به شکلی است که برخلاف اکسپریا Z سونی، اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‌ماند و گرد و غبار را نیز به خود جذب نمی‌کند تا لازم نباشد، مدام در حال تمیز کردن گوشی خود باشید. تنها بخشی از دستگاه که باعث بهم زدن یکپارچگی بدنه شده، لنز دوربین 13 مگاپیکسلی است که به دلیل ضخامت بیشتر از بدنه 8.5 میلی‌متری کمی از آن به بیرون زده است. این روشی است که تقریبا اکثر تلفن‌های باریک امروزی از آن استفاده می‌کنند تا سنسور بزرگ را در دل بدنه باریک جای دهند. لنز دوربین در قسمت پشت دستگاه و به شکل مربع شکل طراحی شده تا با بدنه چهار گوش تلفن همخوانی داشته باشد. در زیر آن نیز فلش LED جای داده شده است. لوگوی ال‌جی نیز در میانه پشت دستگاه هک شده و در گوشه راست نیز دریچه اسپیکر تلفن قرار داده شده است.

مشخصات فنی و قیمت اپتیموس جی ال‌جی

  • صفحه‌نمایش: 4.7 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 768 در 1280، تراکم 318 پیکسل در اینچ به همراه محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس 2
  • پردازنده: کوالکام MDM9615/APQ8064 با 4 هسته 1.5 گیگاهرتز از نوع Krait به همراه گرافیک Adreno 320
  • دوربین: 13 مگاپیکسل با فلش LED، فوکوس خودکار، HDR، پانوراما، تشخیص دهنده چهره، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو: 1.3 مگاپیکسل
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی 32 گیگابایت
  • سیستم‌عامل: اندروید 4.1.2 به همراه رابط کاربری Optimus UI 3.0
  • باتری: 2100 میلی آمپر ساعت
  • ابعاد: 131.9 در 68.9 در 8.5 میلی‌متر
  • وزن: 145 گرم
  • قیمت: در بازار تهران 1,780,000 تومان به همراه گارانتی 2 ساله ال‌جی

در لبه راست و بالای تلفن، دکمه پاور، در لبه چپ، دکمه یک تکه کم و زیاد نمودن حجم صدا و درگاه میکرو سیم‌کارت، در لبه بالا، جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا و در لبه پایین نیز درگاه مشترک micro-USB و MHL قرار دارد.

اپتیموس جی، 8.5 میلی‌متر ضخامت و 145 گرم وزن دارد. بدنه یکپارچه دستگاه باعث شده تا باتری تلفن قابل تعویض نباشد و از طرفی این دستگاه، فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره است. البته خوشبختانه تلفن اپتیموس جی از یک حافظه مناسب 32 گیگابایتی برخوردار است که نیاز اغلب کاربران را پوشش می‌دهد.

آخرین نکته جالب دیگری که قصد داریم به آن اشاره کنیم، مخفی بودن سنسورهای جلوی دستگاه است. این سنسورها در کنار دروبین جلو قرار دارند؛ ولی اگر مستقیم به تلفن نگاه کنید، قابل تشخیص نخواهند بود؛ اما اگر با زاویه و به دقت به آن نگاه کنید، وجود آنها را متوجه خواهید شد.

صفحه‌نمایش

Optimus G

ال‌جی از یک صفحه‌نمایش با کیفیت از نوع IPS LCD در این تلفن استفاده نموده که توسط LG Display تولید شده است. پیش از پرداختن به بررسی صفحه نمایش، جالب است بدانید که ال‌جی از فناوری خاصی به نام Zerogap Touch در قرار دادن صفحه لمسی بر روی صفحه‌نمایش این تلفن بهره برده که باعث افزایش سرعت در دریافت دستورات لمسی و همچنین کاهش ضخامت آن شده است. بدون شک این فناوری یکی از دلایل کاهش ضخامت دستگاه بوده است.

screen oneصفحه نمایش IPS LCD به معنای زاویه دید وسیع است؛ تقریبا از هر زاویه‌ای که به صفحه‌نمایش Optimus G نگاه کنید، از کیفیت تصویر آن کاسته نمی‌شود و تنها شدت روشنایی آن کمی کاهش می‌یابد.

به نظر می‌رسد ال‌جی از بهترین صفحه‌نمایش LCD خود در این تلفن بهره برده، چرا که عمق رنگ مشکی، دقت نمایش رنگ‌های اصلی و همچنین شدت روشنایی آن بسیار خوب است. شاید رزولوشن 720p آن به اندازه صفحه‌های نمایش 1080p پرچم‌دارانی همچون One اچ‌تی‌سی یا S4 سامسونگ نرسد، اما حقیقا تمیز دادن پیکسل‌ها در یک صفحه‌نمایش 4 یا 5 اینچی با رزولوشن 720p یا 1080p توسط چشم غیر مسلح، تقریبا محال است. ما برای رسیدن به این موضوع تصاویر یکسان بسیاری را در سه تلفن وان، اپتیموس جی و گلکسی اس 4 نمایش دادیم و تشخیص تفاوت رزولوشن در این سه تلفن با چشم غیرمسلح را غیرممکن یافتیم.

تجربه تماشای فیلم و عکس و همچنین اجرای بازی‌های ویدئویی در این تلفن شگفت انگیز است.

شدت روشنایی صفحه‌نمایش اپتیموس جی، کمی کمتر از گلکسی اس 4 و وان اچ‌تی‌سی است؛ اما همانطور که در تصاویر گرفته شده در نور شدید روز مشاهده می‌کنید، روشنایی آن به اندازه کافی مناسب است تا بتوان تصاویر روشن و واضحی را حتی در نور شدید روز در آن تجربه کرد.

در کل، صفحه‌نمایش اپتیموس جی ال‌جی، یکی از بهترین‌ها در دنیای تلفن‌های هوشمند به شمار می‌رود و با ارائه رنگ‌های زنده و طبیعی، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دوربین

اپتیموس جی مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است که قادر به ضبط ویدئو 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه می‌باشد. دوربین این تلفن در ضبط دقیق رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و به همین دلیل تصاویر را به شکل طبیعی ضبط می‌کند. سرعت شاتر آن نیز در حالت عکس‌برداری پشت سر هم، قابل قبول است.

Optimus G

برای مقایسه بهتر دوربین این تلفن با پرچم‌داران مطرح بازار، همچون گلکسی اس 4، وان، آیفون 5 و لومیا 920 ،یک مقاله اختصاصی را ترتیب داده‌ایم، که با مراجعه به آن قادر خواهید بود دید بهتری نسبت به توانایی دوربین Optimus G در عکس‌برداری در شرایط مختلف بدست آورید. اما علاوه بر آن، دیدن عکس‌های نمونه این تلفن که در شرایط مختلف گرفته‌ شده‌اند، خالی از لطف نیست:

 

در کل کیفیت دوربین به جز زمانیکه نور محیطی بسیار کم باشد، قابل قبول است و رنگ‌ها به درستی ضبط شده و جزئیات تصویر نیز به خوبی حفظ می‌شوند؛ اما از آنجایی که این تلفن بر خلاف HTC One یا لومیا 920، فاقد لرزش‌گیر اپتیکال است، لرزش دست مخصوصا در عکس‌برداری در نور کم، تأثیر منفی بر روی تصاویر می‌گذارند. مورد مشکل‌ساز دیگر در این تلفن، عدم امکان غیرفعال کردن فوکوس خودکار است. وقتی بخشی از تصویر را در نرم‌افزار دوربین لمسی می‌کنید تا فوکوس بر روی آن بخش انجام شود، اگر همان زمان عکس نگیرید، چند لحظه بعد فوکوس به صورت خودکار بر روی وسط صفحه انجام می‌شود. اگر ال‌جی در بروز رسانی بعدی این امکان، غیرفعال کردن فوکوس خودکار را میسر کند، علاقمندان به عکاسی را خوشحال خواهد کرد.

رابط کاربری دوربین این تلفن تقریبا استاندارد و مشابه رابط کاربری اکثر تلفن‌های اندرویدی است. دو نوار در دو طرف صفحه قرار گرفته تا دسترسی به تنظیمات مختلف میسر شود. دکمه شاتر، دکمه سوییچ کردن بین دوربین جلو و پشت و همچنین دکمه تغییر حالت بین فیلم و عکس‌برداری در این اپلیکیشن وجود دارد. از امکانات نرم‌افزار دوربین اپتیموس جی، می‌توان به وضعیت‌های مختلف عکس‌برداری شامل پرتره، طبیعت، ورزشی و عکاسی در نور روز اشاره کرد. این دوربین همچنین امکان عکس‌برداری HDR، پانوراما و پشت سر هم را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نکته جالب توجه و دوست داشتنی که در نرم افزار دوربین اپتیموس جی وجود دارد، امکان عکس‌برداری از طریق به زبان آوردن کلمات از پیش تعریف شده‌ای همچون Cheez، ال‌جی و چند کلمه دیگر است. اگر اپلیکیشن دوربین در حال اجرا باشد، بلافاصه پس از به زبان آوردن این کلمات، عکس گرفته می‌شود. این قابلیت باعث لرزش کمتر در مقایسه با  فشار دادن دکمه شاتر می‌شود و علاوه بر آن اگر قصد داشته باشید دوربین را در مکانی دورتر از خود قرار داده و از خود عکس بگیرید، بسیار کارآمد خواهد بود. البته این قابلیت به شرطی درست کار می‌کند که صدای شما به خوبی و بدون نویز محیطی اضافی، به گوش تلفن برسد!

اقدام جالب دیگر ال‌جی در عکس‌برداری در این تلفن، امکان عکس‌برداری با دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا است. زمانی که اپلیکیشن دوربین اجرا باشد، با فشار دادن این دکمه‌ها، عکس گرفته می‌شود و به این ترتیب کار کردن با دوربین ساده‌تر می‌شود.

نرم افزار

تلفن Optimus G ال‌جی به همراه اندروید 4.1 یا آبنبات پاستیلی عرضه می‌شود. ال‌جی رابط کاربری اختصاصی خود با نام Optimus UI را نیز بر روی اندروید نصب نموده تا امکانات اختصاصی خود را به کاربران ارائه کند. پیش‌تر ال‌جی در زمینه ارائه بروز رسانی نرم‌افزاری برای ابزارهای اندرویدی خود، خیلی خوب عمل نمی‌کرد؛ اما ظاهرا این رویه تغییر کرده است. به عنوان مثال این تلفن ابتدا با اندروید 4 روانه بازار جهانی شد و کمی بعد بروز رسانی اندروید 4.1 برای آن ارائه گردید. در زمان بررسی این محصول که نزدیک به 2 هفته طول کشید، 2 بسته بروز رسانی 6 و 10 مگابایتی برای Optimus G ارائه شد که در بسته دوم به میزان قابل ملاحظه‌ای از حافظه رم اشغالی توسط نرم افزارهای سیستمی کاسته شد.

 

نکته جالب و دوست‌داشتنی که در زمینه نرم‌افزار این گوشی باید به آن اشاره کنیم، نرم، سبک و روان بودن آن است. ما در زومیت تجربه رام‌های مختلف از جمله بهترین‌ آنها از خانواده سایوژن و غیره را داشته ایم؛ اما رام ال‌جی تقریبا از تمام آنها سبک‌تر و روان‌تر است؛ و این در حالی است که ال‌جی چندین و چند قابلیت مختلف را به اندروید اضافه نموده و بخش‌های مختلف آن را تغییر داده است.

اپتیموس جی به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و صفحه کلید آن نیز به همان خوبی نسخه انگلیسی است. ال‌جی در کنفرانس خبری ورود این تلفن به بازار کشور، از تعداد زیادی نرم‌افزار بومی فارسی برای بازار کشور خبر داد که در بین آن‌ها کاروئکه نیز وجود خواهد داشت.

در اپتیموس جی به تمام امکانات اندروید آبنبات پاستیلی شامل دستیار صوتی Google Now، پروژه کره و حرکت نرم بین صفحات، طراحی مدرن اعلانات (Notification)، تغییر سایز ویجت‌ها و غیره دسترسی خواهید داشت. پیش از این در مقالات مختلفی به معرفی این امکانات پرداخته‌ایم؛ اما رابط کاربری اختصاصی ال‌جی امکانات جدیدی را ارائه می‌کند که بهتر است در این مقاله به معرفی آنها بپردازیم:

ویدئو پلیر اختصاصی ال‌جی فراتر از یک اپلیکیشن ساده است. علاوه بر امکانات متنوع مانند مرتب نمودن وید‌ئوها براساس حروف الفبا، نمایش پیش‌نمایش ویدئوها در حالت بندانگشتی، بزرگنمایی 0.5 تا 2 برابر در ویدئو در حال پخش، یک قابلیت بسیار مهم و جالب نیز دارد. در رابط کاربری Optimus UI قادر خواهید بود تا ویدئو در حال پخش را بصورت نیمه شفاف بر روی صفحه به نمایش درآورید و در همین حالت به وب‌گردی یا اجرای دیگر اپلیکیشن‌ها بپردازید. این قابلیت که Q-Slide نامیده می‌شود به پخش ویدئو محدود نمی‌شود و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های سازگار با این قابلیت مانند یادداشت‌برداری، ماشین‌حساب، تقویم و غیره نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. Q-Slide در برخی از شرایط کاربردی است. نرم‌افزارهای سازگار با این فناوری در نوار اعلانیه (Notification) قرار دارند و به همین دلیل همیشه و به سادگی در دسترس هستند.

این اپلیکیشن‌های کوچک بر روی دیگر اپلیکیشن‌ها و در ابعاد کوچک‌تر از صفحه اجرا می‌شوند و از آن مهم‌تر اینکه، می‌توان از آنها بصورت نیمه‌شفاف استفاده نمود. به این ترتیب به خوبی می‌توان همزمان از اطلاعات موجود بر روی صفحه یا داده‌های موجود در اپلیکیشن‌های در حال اجرا، همزمان برای استفاده در اپلیکیشن‌های سازگار در Q-Slide نیز استفاده نمود. مثلا می‌توان به سرعت یک شماره را در اپلیکیشن یادداشت برداری ذخیره کرد و یا عملیات ریاضی را در ماشین حساب انجام داد، یک صفحه را بر روی مرورگر کوچک باز کرد و یا نگاهی به قرار ملاقات‌ها در تقویم انداخت.

قابلیت دیگر که Quick Memo نام دارد و به راحتی و از طریق نوار اعلانیه در دسترس قرار می‌گیرد، به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی هر صفحه‌ای که هستید، امکان یادداشت برداری با لمس صفحه را داشته باشید. مثلا اگر قصد دارید بر روی صفحه اصلی یا صفحه مربوط به پیغام‌ها، دست‌نوشته خود را اضافه کنید، می‌توانید از Quick Memo استفاده نمایید. یادداشت شما نیز به سادگی در یک فایل تصویری ذخیره خواهد شد. این نرم‌افزار شباهت زیادی به S Memo تاچ ویز سامسونگ دارد.

برای نیمه شفاف کردن پنجره‌های سازگار با Q-Slide یک دکمه کشویی در نظر گرفته شده است که ابعاد آن مناسب نیست و برای تنظیم صحیح آن باید چند باری آن را لمس کرد. شاید بهتر بود از یک ژست لمسی برای تغییر میزان شفافیت این پنجره‌ها استفاده می‌شد.

در قسمت نوار اعلانیه‌ها نیز آیتم‌های بسیاری برای دسترسی سریع به امکانات مختلف سیستم‌عامل وجود دارد که در تصویر پایین همه آنها را یکجا مشاهده خواهید کرد. از طریق دکمه Edit نیز به راحتی می‌توان تعداد آن‌ها را کم و زیاد نمود:

notification bar

اپتیموس جی مجهز به NFC است و می‌توان از آن برای ارتباط نزدیک و امن بین ابزارهای مختلف و البته تگ‌های NFC بهره برد.

Screen shot Optimus Gال‌جی از نرم افزار گالری اختصاصی خود در این تلفن استفاده نموده که نسبت به نرم‌افزار پیش‌فرض اندروید، قابلیت های اختصاصی و جذابی دارد. مهم نیست تصاویر و ویدئوهای شما کجای حافظه دستگاه قرار داده شده باشند؛ این نرم‌افزار همه آنها را برایتان لیست می‌کند. گالری اشتراک‌گذاری تصاویر نیز نسبت به نرم‌افزار پیش فرض ارتقاء یافته و به سادگی قادر به اشتراک‌گذاشتن آنها به طرق مختلف خواهید بود. این نرم‌افزار همچنین چند امکان جالب و ساده برای ویرایش و افکت‌گذاری بر روی تصاویر نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند بخشی از تصویر را برش داده یا قرمزی چشم‌ها را در تصاویر بهبود بخشد و یا افکت‌های مشابه اینستاگرم را به تصاویر اضافه کند.

متأسفانه نرم‌افزار موزیک پلیر ال‌جی، امکانات بسیار کمی دارد و در واقع امکان بیشتری نسبت به نرم‌افزار پیش فرض اندروید برای پخش موسیقی ارائه نمی‌کند.

قابلیت نرم‌افزار جالب دیگری که در اپتیموس جی وجود دارد، صفحه قفل آن است. در قسمت پایین صفحه قفل، چهار آیکون قابل تغییر وجود دارد که با کشیدن انگشت بر روی آنها پس از باز شدن قفل گوشی، به سرعت به نرم‌افزار مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت. افکت باز شدن قفل گوشی نیز بسیار زیبا است.

از دیگر امکانات نرم‌افزاری اپتیموس جی، می‌توان به Saftety Care اشاره کرد؛ این ویژگی قادر است در مواقع اضطراری، موقعیت جغرافیایی شما را به شماره تلفنی که قبلا مشخص کرده‌اید، به صورت پیام کوتاه ارسال نماید. این عملكرد به هنگام عدم استفاده از گوشی در مدت زمان مشخص یا گذشت زمان از قطع مكالمه با فرد مورد نظر، ‌صورت می پذیرد.

رابط کاربری فوق‌العاده سریع به همراه امکانات نرم افزاری متنوع

ال‌جی تغییرات بسیار مثبتی را در بخش نمایش اپلیکیشن‌ها اعمال نموده است. در گوشه بالای این صفحه، یک آیکون چرخ دنده وجود دارد که با فشار دادن آن به حالت ویرایش وارد می‌شوید. در اینجا به راحتی می‌توانید جایگاه اپلیکیشن‌ها را تغییر داده و یا با لمس نشانه ضربدر، اپلیکیشن مورد نظر خود را حذف کنید.

ال‌جی دو قابلیت نرم‌افزاری جذاب دیگر را نیز در این تلفن ارائه کرده است که به ترجمه لغات به زبان‌های مختلف کمک می‌کند. اولی نرم‌افزار Dictionary است که امکان اضافه شدن زبان فارسی را نیز دارد و از زبان‌های مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند و دومی نرم‌افزار جالب Quick Translator است که به کمک دوربین، کلمات موجود بر روی تابلوهای شهر یا یک کتاب را اسکن نموده و سپس آن را تشخیص داده و ترجمه آن را نمایش می‌دهد. در واقع در این اپلیکیشن، نیازی نیست تا کلمه ای که مشاهده نمودید را در دیکشنری وارد کنید و تنها کافی است توسط دوربین آن را اسکن کنید. البته بعضی اوقات وارد کردن کلمه، زمان کمتری نسبت به اسکن کردن آن توسط این نرم‌افزار کاربردی و سرگرم‌کننده خواهد داشت.

تنها ایرادی که می‌توان به بخش نرم افزار Optimus G وارد کرد، ظاهر غیر جذاب آیکون‌ها در رابط کاربری و همچنین طراحی کارتونی شکل آن است که امیدواریم ال‌جی در نسخه بعدی آنها را اصلاح نموده و ظاهر آن را نیز مدرن‌تر و جذاب‌تر کند.

اسپیکر و هدفون

اپتیموس جی مجهز به یک اسپیکر تک کاناله مونو است که پیش از آزمایش صدای خروجی آن، انتظار یک صدای معمولی و رایج را از آن داشتیم. اما هر چند صدای خروجی این تلفن به خوبی تلفن وان اچ‌دی‌سی با اسپیکرهای دوکاناله نیست، اما حجم صدای خروجی و کیفیت آن را خوب ارزیابی کردیم و به نظر ما کیفیت به مراتب بهتری نسبت به بسیاری از پرچم‌داران رقبا ارائه می‌کند.

Optimus G Headphone

به همراه این تلفن یک هندزفری نیز عرضه می‌شود که برای گوش دادن به موسیقی یا استفاده در زمان تماشای فیلم، کیفیت خوبی را ارائه می‌کند. از دکمه‌ای که در کنار هدفون آن تعیبه شده، می‌توان برای پاسخ دادن به تماس تلفنی استفاده نمود و با دو بار فشار دادن آن می‌توان به موزیک بعدی گوش داد.

قدرت و بازده

اپتیموس جی بسیار سریع است

استفاده از پردازنده S4 Pro خیال هر کاربری را حداقل از نظر قدرت و بازده راحت می‌کند. این پردازنده 4 هسته‌ای که با فرکانس 1.5 گیگاهرتز کار می‌کند، اجرای سریع و بی‌نقص تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی را میسر می‌کند. رابط کاربری ال‌جی نیز هرچند از نظر طراحی ظاهری هنوز جای بهتر شدن را دارد، اما به شکل بی‌نظیری بر روی این تلفن اجرا می‌شود. در هنگام استفاده از این تلفن هرگز با کندی یا تأخیر مواجه نخواهید شد. حتی در زمان استفاده از Q-Side و اجرای همزان چند نرم‌افزار نیز همه چیز به نرمی صورت می‌‌پذیرد.

برای مقایسه بهتر می‌توانید در ادامه نتایج بنچمارک‌های انجام شده با این تلفن را در کنار محصولات دیگری که توسط زومیت بررسی شده‌اند، مشاهده کنید:

تلفن / تبلت AnTuTu Linpack
Single / Multi (FPS)
Quadrant NenaMark2 (fps) Vellamo CF Bench
LG Optimus G 18,214 220.6/604.8  7,024  59.9  2,012 14,130
Hyundai T7 14,826   3,870 56.8 1,491 11,937
Xperia Z 19,549 230/630 8,029 56.0 2,280 16,020
HTC One 23,931 301.59/694.2 12,289 61.2 2,399 25,390
Xperia TX 11,310    5,810  60.0  2,350  9,240
Padfone 2 22,092 611.0 Multi 7,950 N/A 2,490 18,185
Nexus 4 17,980 54.0 / 213.0 4,902 56.0 1,342 14,240
ViewSonic VB100a 9,407 56.0/78.20 2,706 N/A 896 4,998
Play X  8,447  48.0 / 76.77  4,250  49.0  1,561 8,012
Galaxy Note 10.1 11,989 56.0 /160 5,689 58.0 2,378 12,970
Media Pad 10 10,667  38.92 / 85.38 4,288 52.0 1,395  
Galaxy Note 2 13,432   5,892 60.0 2490  
Nexus 7 12,729  46.0 / 105.0  3,585  54.0 1,720  11,652
Hyundai Rock X  7,810 56.68 / 78.00  4,850  56.0    
HTC One S 7,142 49.72 / 74.66 5,034 60.0  2,452  
DIMO 700 2,930 14.69 / 14.23  840      
HTC One X 14,022 48.54 /150.54 4,929  47.6  1,617  
Galaxy S III 15,760 56.22 /132.80 5,642    1,767  
Xperia S 6,332 49.69 / 83.99 2,033 37.1    

بدون شک تلفن‌های مجهز به پردازنده جدیدتر، بازده بهتری نسبت به اپتیموس جی ارائه می‌کنند. اما هیچ برنامه یا بازی در مارکت اندروید وجود ندارد که S4 Pro کوالکام نتواند از پس آن برآید.

طول عمر باتری

سیستم-روی-یک-چیپ S4 Pro کوالکام، یکی از بهینه‌ترین‌های دنیای موبایل است. مخصوصا اگر تجربه کار با 3G را در موبایل داشته باشید، حتما می‌دانید که مصرف انرژی در این حالت بسیار بالا است. اما کوالکام در یکپارچگی پرد

پنج شنبه 9 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:24 :: نويسنده : darush

گلکسی نوت ۲
گلکسی نوت ۲ زومیت

شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای اندروید همیشه در تلاش هستند تا هرچه بیشتر خود را متفاوت جلوه دهند و با ایجاد نوآوری، خریداران علاقه‌مند به اندروید را به سوی خود بکشانند. اما تنها تعداد معدودی از محصولات مبتی بر اندروید واقعا این تفاوت را نشان می‌دهند. گلکسی نوت 2 یکی از این معدود محصولات است که با صفحه نمایش بزرگ و خیره کننده Super AMOLED، پردازنده 4 هسته‌ای بسیار قدرتمند و قلم دیجیتال S-Pen، مجالی به رقبا  نمی‌دهد. حتی گلکسی اس 3 یکی از پرچمداران اندروید که ساخته خود سامسونگ است نیز در مقابل این ابهت به زانو درآمده است. در ادامه مطلب با بررسی تخصصی زومیت از تلفن/تبلت گلکسی نوت ۲ همراه باشید تا با نکات قوت و ضعف آن آشنا شوید.

در نگاه اول شما تفاوت ظاهری چندانی میان گلکسی نوت 2 و برادر کوچکترش گلکسی اس 3 مشاهده نمی‌کنید. با این حال علاوه بر ابعاد متفاوت این دو تلفن، از درون نیز کاملا متفاوت هستند و سامسونگ با قرار دادن امکانات اختصاصی در نوت 2، آن را به یک ابر تلفن هوشمند تبدیل نموده است. هنگامی که این موبایل را در دست می‌گیرید کاملا به تفاوت آن با گلکسی اس 3 پی خواهید برد، چرا که برخلاف اس 3 تا حدی در دست گرفتن آن مشکل است. زمانی که گلکسی نوت 1 وارد بازار شد، تردید بسیاری از مردم را برانگیخت، ولی آن چنان عناصر تشکیل دهنده آن یعنی صفحه نمایش 5.3 اینچی Super AMOLED با رزولوشن HD و قلم دیجیتال S-pen در کنار هم خوش درخشیدند که جای هیچ شکی را برای نسخه 2 باقی نگذاشتند. سامسونگ با این نوآوری که به کمک قدرتش در تولید پنل صفحه نمایش و توانایی Wacom در قلم دیجیتال بود، محصولی را مهندسی کرد که شاید کسی تصور آن را نمی‌نمود و حالا این محصول یکه تاز دنیای خود می‌باشد و هیچ رقیبی در بازار فبلت‌ها ندارد.

فبلت گلکسی نوت 2 توسط سامسونگ الکترونیکس ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

طراحی و ارگونومی

در سالهای اخیر برای اندرویدی ها مسئله ارگونومی و راحتی استفاده نقش مهمی داشت و گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 2 به دلیل همین ارگونومی مناسب توانستند طرفداران زیادی پیدا کنند. اما امسال کم کم با انتشار موبایل‌های بزرگتر از 4.5 اینچ، دیگر کارکردن راحت با موبایل به فراموشی سپرده شده است و همه به این اندازه‌های بزرگ عادت کرده‌اند. شاید این موضوع به یک چشم و هم چشمی هم تبدیل شده باشد و شرکت‌ها هر روز موبایل‌های بزرگتری را وارد بازار می‌کنند.

در این میان هیچکدام به بزرگی گلکسی نوت 2 نیستند، موبایلی با صفحه نمایش عریض 5.5 اینچی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این تلفن به دلیل بدنه براق (بر خلاف نکسوس 7 یا گوشی‌های هواوی) و لبه‌های خمیده تا حدی با شک و تردید در دستانتان قرار می‌گیرد و همیشه باید مراقب افتادن آن به زمین باشید. با وجود بهینه‌سازی‌های انجام شده در رابط کاربری Touchwiz سامسونگ که با نام One Hand Operation شناخته می‌شود و هدف آن تغییر در سایز المان‌های رابط کاربری برای استفاده راحت کاربر با یک دست است، اما باز هم کارکردن با یک دست در گلکسی نوت ۲ مشکل است و اگر سیستم فعالیت یک دستی را فعال نکنید تقریبا شماره‌گیری با یک دست غیر ممکن است. با این‌حال سیستم One hand operation درصفحه کلید مجازی و شماره‌گیر به شما قابلیت استفاده از یک دست را می‌دهد.

 

همچنین شما با استفاده از یک دست تنها به نیمی از صفحه نمایش دسترسی دارید و اگر به کارکردن با یک دست عادت دارید باید به سراغ موبایل‌های 4.3 اینچی به پایین بروید. در هر صورت این موضوع در تمام پرچمداران اندروید وجود دارد و شاید فضای بیشتر کاری در نمایشگر بزرگ، بر قابلیت کار کردن با یک دست برتری داشته باشد.

یکی از حرکت‌های بسیار هوشمندانه سامسونگ در گلکسی نوت ۲، افزایش ابعاد قلم دیجیتال S-Pen است که به شدت به ارگونومی این قلم کمک نموده و دیگر برای فشردن دکمه روی آن نیاز به جستجو نیست، چرا که سطح مقطع آن برخلاف نوت 1 دیگر دایره‌ای شکل نیست. همین سطح مقطع غیر دایره‌‌‌ای شکل باعث شده تا در هنگام قرار دادن قلم در جای تعبیه شده روی بدنه، نیاز به دقت بیشتری باشد.

مورد بعدی که شاید به جهت بهبود کارایی انجام شده اما نتیجه نه چندان جذابی داشته، این است که دکمه خاموش و روشن تا حدی پایین تر قرار داده شده تا به هنگام استفاده از یک دست بتوان راحت‌تر آن را فشرد. اما اشکالی که در این جابجایی به وجود آمده، این است که تا حدی این دکمه ضخامت دارد و ممکن است در کارهای مختلف ناگهان بی اختیار آن را بفشارید. در صورتی که دکمه پاور نوت 1 به این راحتی‌ها به اشتباه فشرده نمی‌شد.

از لحاظ زیبایی به دلیل طراحی ساده و خمیده باید این موبایل را در رده بهترین‌ها قرار داد. صفحه نمایش بسیار بزرگ و با کیفیت این موبایل نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند. همانطور که گفتیم ظاهر این موبایل شباهت بسیاری به گلکسی اس 3 دارد و زبان طراحی آنها کاملا مشابه است. نکات جذاب گلکسی اس 3 مانند شیشه نازک و چسبیده به پنل نمایشگر یا بدنه با بافت فلز مانند به این موبایل هم رسیده و جلوه‌ خاصی به آن بخشیده است. در کل شاید این موبایل به زیبایی آیفون 5 یا لومیا 920 نباشد، اما ابعاد بزرگ آن باعث شده تا حدی این مسئله به فراموشی سپرده شود و به جذابیت آن بیافزاید.

در مورد ارگونومی نرم‌افزار نیز باید گفت که بیشتر نرم افزارها همانند موبایل‌های دیگر به خوبی اجرا می‌شوند و نیازی به تغییر رابط کاربری برای بهبود تجربه کاربر وجود ندارد (بر خلاف نکسوس 7 که تا حدی نیاز به تغییر رابط کاربری در بعضی موارد وجود دارد). تنها موردی که در ارگونومی نرم‌افزار هم مثبت است و هم منفی، صفحه کلید مجازی آن می‌باشد. این صفحه کلید بر خلاف تمامی موبایل‌های اندروید و iOS از یک ردیف عدد نیز برخوردار است و دیگر برای وارد کردن عدد نیازی نیست به حالت دیگری رفته و دوباره به حروف بازگردید. اما ایرادی که به آن وارد است نازک شدن کلیدها می‌باشد، این موضوع تا حدی از دقت لمس حروف می‌کاهد و مدتی نیاز به تمرین خواهید داشت تا سرعت خود را به حالت ایده‌آل برسانید. در آخر نیز باید گفت که نرم‌افزارها در این صفحه نمایش عظیم و درخشان معمولا با لذت و راحتی بیشتری استفاده می‌شوند و تا حدی تجربه یک تبلت را در این موبایل به ارمغان می‌آورند (مانند مرور وب، اپلیکیشن‌هایی که از دکمه های فراوان و ریز برخوردار هستند و موارد اینچینی که همگی در این موبایل بهتر عمل خواهند کرد).

galaxy note2 43 zoomit

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در حالت عادی و زمانی که با یک دست با نوت ۲ کار می‌کنید، استفاده از قسمت‌های مختلف رابط کاربری و برنامه‌های مختلف مانند ماشین‌حساب، کی‌برد روی صفحه و شماره‌گیر تلفن مشکل است و نمی‌توان با یک دست قسمت‌های مختلف صفحه را لمس کرد. اما سامسونگ تجربیات بدست آمده از نوت ‍۱ را در نسل دوم نوت بکار گرفته است و تمام نرم‌افزارهای داخلی سامسونگ دارای قابلیت One Hand Operation هستند که با فعال کردن آن از طریق منو مربوطه، تغییراتی در چیدمان و ابعاد المان‌ برنامه‌ها ایجاد می‌شود که با یک دست نیز به توان با تلفن کار کرد. اما این موضوع در تمام نرم‌افزارها وجود ندارد و در بعضی شرایط کار کردن با گوشی با استفاده از یک دست، واقعا مشکل است. (در تصویر بالا دشواری کار کردن با یک دست زمانی که One Hand Operation فعال نیست، قابل مشاهده است.)

مشخصات فنی و امکانات به همراه قیمت

  • صفحه نمایش لمسی خازنی 5.5 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 از نوع  Super AMOLED
  • روکش صفحه نمایش شیشه گوریلا 2
  • پشتیبانی از چهار باند GSM و چهار باند شبکه نسل سوم به همراه شبکه HSDPA با سرعت 21 مگابیت در ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت در ثانیه، پشتیبانی از شبکه  LTE (وابسته به نوع شبکه – که در ایران این موضوع فعلا اهمیتی ندارد)
  • سیستم عامل اندروید نسخه 4.1 به همراه لانچر TouchWiz
  • پردازنده چهارهسته‌ای مبتنی بر معماری ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز، نام سیستم-روی-یک-چیپ Exynos 4412
  • پردازنده گرافیکی Mali-400MP4
  • 2 گیگابایت رم LPDDR2
  • قلم دیجیتال S-Pen با قابلیت تشخیص 1024 سطح فشار (در مقابل 512 سطح در نسخه قبلی)
  • دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه لنز وسیع، فوکس اتوماتیک و فلش LED در کنار سیستم تشخیص لبخند و بسته شدن چشم
  • فیلمبرداری با کیفیت Full HD و نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلویی 1.9 مگاپیکسل
  • پشتیبانی از سیستم بی سیم Wi-Fi دو بانده در استانداردهای a/b/g/n
  • حافظه ذخیره سازی 16 و 32 گیگابایتی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD
  • پشتیبانی از NFC
  • بلوتوث نسخه 4
  • درگاه میکرو USB در کنار پشتیبانی از میزبانی حافظه USB و خروجی تلویزیون با رزولوشن Full HD، سیستم MHL (اما باید آداپتور سامسونگ را تهیه کنید) و شارژ، خروجی 3.5 میلیمتری صدا
  • باتری 3100 میلی آمپرساعتی
  • ابعاد 151.1 در 80.5 در 9.4 میلیمتر(ضخامت و عرض کمتر از نوت 1 و طول بیشتر)
  • وزن 180 گرم
  • قیمت نسخه ۱۶ گیگ در تهران: 2,220,000 تومان

همانطور که مشاهده می‌کنید قابلیتی در دنیای موبایل وجود ندارد که در این موبایل گنجانده نشده باشد، حال این همه امکانات را در کنار قلم دیجیتال بسیار کاربردی (به دلیل مهندسی قوی و طراحی بسیار مناسب)، باتری 3100 میلی‌آمپر ساعتی و صفحه نمایش 5.5 اینچی بی‌نظیر آن قرار دهید تا اندرویدی‌های دیگر همانند اسباب بازی به نظر آیند. بهای این همه امکانات وزن 180 گرمی و اندازه بزرگ است که برای میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در اولویت چندم قرار دارد. بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم ساعت‌ها از موبایل خود لذت ببریم و کارهای مختلف را بدون نگرانی از تمام شدن باتری انجام دهیم. چون امروزه موبایل تنها یک وسیله ارتباط تلفنی نیست و مردم، بسیاری از کارهای روزانه خود را در موبایل انجام می‌دهند و تمام شدن باتری مساوی است با عقب افتادن طیف وسیعی از کارها. سامسونگ نیز این موضوع را به خوبی درک کرده و یک باتری غول پیکر ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در دل گلکسی نوت ۲ جای داده است.

از امکانات جذاب و بسیار کاربردی جدید نسبت به نسخه قبل می‌توان به امکان تشخیص بیرون آمدن قلم نام برد، که در نوت 1 وجود نداشته است. این امکان باعث گشایش طیف وسیعی از امکانات نرم‌افزاری در آینده خواهد شد. در حال حاضر شما در صفحه خانه اگر قلم را بیرون بکشید سریعا به صفحه مربوط به برنامه S-note هدایت خواهید شد که در بسیاری موارد می‌تواند وقت زیادی را برای شما صرفه جویی کند. امکان بعدی وجود LED اطلاعرسانی در قسمت جلوی گوشی است که در نوت 1 وجود نداشت و در واقع همان LED گلکسی اس 3 است. این LED یک امکان کلاسیک است که وجودش در بسیاری موارد کاربردی و موثر است. این LED شما را از پیغام‌های نخوانده یا ایمیل‌های دریافت شده یا تماس‌های از دست رفته و مواردی از این قبلی آگاه می‌کند.

گلکسی نوت 2 S-Pen

نوت 2 فاقد اسپیکر استریو است، که با وجود اندازه بزرگ و صفحه نمایش بی‌نظیر حضورش خالی از لطف نبوده است. هر چند کاربران کمتر از اسپیکر موبایل استفاده می‌کنند و بیشتر هدفون را ترجیح می‌دهند، اما باز هم این موضوع می‌توانست به قابلیت‌های چند رسانه‌ای آن بیافزاید.یک مورد کوچک دیگر، نبود رادیو FM است که بعید می‌دانم دیگر یک نکته منفی به حساب بیاید.

کیفیت ساخت و دوام

مهندسی یک محصول که دارای مشخصات اینچنینی است بسیار مشکل و طاقت فرسا است. اینکه سامسونگ بخواهد به طور کل برای این محصول نسبتا انقلابی ناگهان یک طراحی جدید ارایه کند، شاید ریسک بالایی را به طلبد. با این حال سامسونگ به طراحی و جنس ساخت سنتی خود یعنی پلاستیک روی آورده است. این طراحی مزایا و معایب خود را دارد. مزیت آن در سبک بودن و مقاوت در مقابل ضربه است و مزیت دیگر قابل تعویض بودن باتری است که برای بسیاری اهمیت زیادی دارد. در تصاویر زیر می‌توانید تفاوت‌های ظاهری نسل اول و دوم فبلت گلکسی نوت 2 را مشاهده کنید:

 

بزرکتری ضعف این مهندسی ساخت در عدم القاء حس یک کالای باکیفیت و لوکس در کاربر است که شاید در انتخاب محصول تاثیر کمی داشته باشد اما در طولانی مدت در لذت استفاده کاربر تاثیرگذار است. نوت 2 و نوت 1 به دلیل خط و خش پذیریی و ساییده شدن بدنه (مخصوصا پوشش پشت باتری)، پس از مدتی چهره غیر لوکس خود را نمایان خواهند کرد. اما با این حال دقت و ظرافت در بخش جلویی به همراه جنس فلزی زیر شیشه، به زیبایی و حس لوکس بودن کالا کمک می‌کنند، ولی در نهایت  پلاستیک براق پشت نوت 2 به هیچ عنوان در حالت ایده‌آل خود نیست.

galaxy note2 53 zoomit

اگر قصد سالم نگه داشتن بدنه این موبایل با صفحه نمایش عظیم و درخشان آن را دارید، همان روز اول کاور و روکش صفحه نمایش را فراموش نکنید.

در کل کیفیت ساخت نوت ۲ خوب است ولی جنس بدنه آن مخصوصا پوشش پشت باتری مناسب نیست و نیاز به محافظت دارد. هر چند برای گلکسی نوت معمولا کاورهای زیبا و جذابی عرضه می‌شود که استفاده از آنها به لذت استفاده از این محصول نیز می‌افزاید.

گلکسی نوت ۲ در ۲ رنگ سفید و خاکستری تیره وارد بازار کشور شده است، ما در این بررسی نسخه خاکستری آن را در اختیار داشتیم اما برای مشاهده تصاویر مربوط به نسخه سفید می‌توانید به نگاه نزدیک زومیت به این محصول مراجعه کنید.

صفحه نمایش و صدا

به بخش جذاب داستان رسیدیم. بخشی که گلکسی نوت 2 در آن با قدرت تمام می‌درخشد. در ابتدا باید بگوییم فکر اینکه گلکسی اس 3 یا گلکسی نوت یک، توان رقابت با نوت 2 را داشته باشند از سر بیرون کنید. خوشبختانه چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در این صفحه نمایش Pentile نیست و با وجود تراکم پیکسل پایین‌تر نسبت به گلکسی اس ۳ باز هم شفافیت بسیار بهتری را در متن و لبه ها ارایه می‌کند.

مشخصات این صفحه نمایش به قرار زیر است:

  • رزولوشن 1280 در 720 با نسبت تصویر 16 به 9
  • سایز 5.5 اینچ با سیستم لمسی خازنی و لایه تشخیص قلم S-Pen از شرکت Wacom
  • نوع پنل Super AMOLED با چیدمان RGB ( ساب‌پیکسل‌های قرمز و سبز افقی و ساب‌پیکسل آبی عمودی است)
  • تراکم 267 پیکسل در اینچ (نوت 1 دارای 285 پیکسل در اینچ بوده است)
  • حداکثر روشنایی 400 شمع بر متر مربع در حالت روشنایی صد در صد (همین مقدار برای گلکسی اس 3 حدود 330 شمع بر متر مربع بوده است. این تست در وب‌سایت GSMarnea.com انجام شده است)

در زیر نور آفتاب تا حدی از دیگر رقبای تازه وارد، ضعیف‌تر عمل می‌کند  و در حد آیفون 4S است. باید توجه داشت که لایه تشخیص قلم S-pen در این تلفن موجب انعکاس نور و کاهش شفافیت تصویر در زاویای مختلف می‌شود. در زیر می‌توانید گالری گلکسی نوت 2 را در شرایط مختلف از جمله زیر نور آفتاب مشاهده کنید. ( یک تصویر از آیفون 4S نیز در همین شرایط گرفته‌ایم تا بتوانیم بهتر مقایسه کنید.)

 

در کل صفحه نمایش نوت ۲ در زیر نور آفتاب عملکرد مناسبی دارد. اما در نور محیط‌های بسته کیفیت تصویر این نمایشگر فوق‌العاده است، عمق رنگ مشکی در آن بسیار بالا است و رنگ‌ها به شکل بسیار جذابی نمایش داده می‌شوند. در مورد پخش فیلم و عکس به راحتی می‌توان گفت که این صفحه نمایش در نوع خود بی‌نظیر است. این موبایل برای تماشای فیلم با اختلاف بسیاری در رده اول قرار دارد. در مورد خواندن متون نیز به هیچ عنوان با گلکسی اس 3 قابل مقایسه نیست، به لطف چیدمان RGB ساب‌پیکسل‌ها،‌ متون کاملا واضح نمایش داده می‌شوند. اما با این حال گلکسی اس 3 به دلیل تراکم بالاتر پیکسل‌ها، توان رقابت با نوت 2 را دارد.

از لحاظ زاویه دید این صفحه نمایش عملکرد مناسبی دارد اما در بهترین وضعیت قرار ندارد. در زاویه دید بسیار بالا به طور کل روشنایی و رنگ خود را از دست می‌دهد، اما تا زاویه حدود ۱۶۰ درجه تصویر کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد.

در مورد صدا نیز باید گفت که کیفیت خروجی شفاف است ولی از حجم و قدرت کافی برای استفاده در مکان‌های پر سروصدا برخوردار نیست. البته قدرت آن به نسبت بسیاری از موبایل‌ها بیشتر است که نتیجه اندازه بزرگتر اسپیکر می‌باشد. صدای زنگ بلند و رسا می‌باشد و در مقایسه با موبایل‌های دیگر نسبتا مناسب است. کیفیت صدا در هنگام مکالمه نیز بسیار خوب است، ولی به دلیل بزرگ بودن موبایل باید دقیقا اسپیکر بالایی را روی گوش خود قرار دهید تا صدای مناسب را بشنوید، در کل همانند گلکسی اس 3 صدای مکالمه مناسبی را ارایه می‌دهد.

دوربین

دوربین این موبایل از ماژولی استفاده می‌کند که در گلکسی اس 3 نیز به کار رفته است. بنابراین نباید نگران عملکرد آن باشید.

note2 sample picture

مشخصات فنی این دوربین به قرار زیر است.

دوربین پشت:

  • 8 مگاپیکسل رزولوشن
  • سنسور CMOS از نوع Backside illuminated مدل S5C73M3 (مشابه گلکسی اس 3)
  • ضریب دیافراگم F/2.6 با فاصله کانونی 3.7 میلیمتر
  • اندازه سنسور 1/3.2 اینچ
  • اندازه پیکسل 1.4 میکرومتر

دوربین جلو :

  • سنسور CMOS مدل S5K6A3 از نوع Backside illuminated
  • اندازه سنسور 1/6 اینچ (اندازه پیکسل 1.75 میکرومتر)
  • رزولوشن 1412 در 1412 (رزولشن خروجی 1280 در 960)
  • ضریب دیافراگم F/2.8 با فاصله کانونی 2.5 میلیمتر

این دو ماژول دوربین، دقیقا در گلکسی اس 3 نیز استفاده شده ‌اند و کوچکترین تفاوتی میان کیفیت این دوربین این دو تلفن وجود ندارد. نمونه عکس‌های گرفته شده توسط این موبایل را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

 

همچنین می‌توانید برش ۱۰۰ درصد بخشی از عکس‌های گرفته شده را در تصویر پایین مشاهده کنید:

crop 100 note2

امکانات نرم‌افزاری دوربین نوت 2 نیز کاملا شبیه گلکسی اس ۳ است و شما به امکاناتی همچون HDR یا فوکس لمسی دسترسی دارید. سرعت عکس برداری همانند گلکسی اس 3 بسیار سریع است و لحظه‌ای که شما شاتر را لمس می‌کنید سریعا عکس ذخیره می‌شود. رابط کاربری دوربین هم مثل همیشه قابلیت شخصی سازی دارد و استفاده از آن بسیار آسان است.

 

نقطه ضعفی که در این موبایل و گلکسی اس 3 وجود دارد، نبود دکمه اختصاصی دوربین است. این موضوع برای موبایلی به این اندازه بیشتر خود را نشان می‌دهد و کار را در بعضی موارد مشکل می‌نماید. در هر صورت می‌توان دوربین گلکسی نوت 2 را جزو بهترین‌ها دانست و مطمئنا عکسهای شفاف و زیبای بسیاری را با این موبایل خواهید گرفت.

فیلم‌برداری با نوت 2 نیز از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است و همانند گلکسی اس 3 نتیجه فایل خروجی بسیار شفاف و مناسب است. برای مشاهده نمونه فیلم‌ها و جزئيات بیشتر در مورد دوربین این تلفن به بررسی گلکسی اس ۳ مراجعه کنید.

عملکرد و بازده

همانطور که در بخش مشخصات فنی اعلام کردیم، گلکسی نوت 2 از یک پردازنده اصلی 4 هسته‌ای از نوع ARM Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی چهارهسته‌ای باز هم از شرکت ARM از نوع Mali-400 بهره‌مند است. حال این قدرت سخت افزاری فوق‌العاده را در کنار اندروید ۴.۱ قرار دهید تا همه چیز به روانی هر چه تمام‌تر نمایش داده شود، اجرای نرم‌افزار و بازی‌ها با سرعت بالا و حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل بسیار روان انجام می‌شود. در طول زمانی که با این تلفن کار کردیم هیچ‌گاه کندی احساس نکردیم. بنچمارک‌های مختلفی که برروی نوت ۲ نیز انجام دادیم این موضوع را تایید می‌کنند:

یک شنبه 3 / 3 / 1392برچسب:, :: 14:16 :: نويسنده : darush

29-Ordibehesht-1 29-Ordibehesht-2 29-Ordibehesht-3

سه شنبه 29 / 2 / 1392برچسب:, :: 15:58 :: نويسنده : darush

: ۷

y300-cover

به نظر می‌رسد هواوی در چند وقت اخیر توانسته موفقیت‌های بسیار خوبی را در رده گوشی‌های میان قیمت بازار به خود اختصاص دهد. زمانی‌که این برند شروع به کار و ساخت اسمارت‌فون‌های اندرویدی نمود، همگی به دید یک برند چینی سطح پایین به آن می‌نگریستیم اما این کمپانی با محصولات متنوعی که تولید کرد، توانست در 3 ماهه آخر سال 2012 با کنار زدن بزرگانی همچون سونی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و نوکیا پس از کمپانی‌های سامسونگ و اپل به جایگاه سوم بزرگ‌ترین تولید‌کننده موبایل تکیه بزند! این کمپانی همچنان بر روی تولید اسمارت‌فون‌های میان قیمت تمرکز کرده و نه تنها حاضر نیست از محصولات قبلی خود دست بکشد، بلکه به دلیل سودآوری زیاد این مدل‌ها، گوشی‌های جدیدی را هم به این سری اضافه می‌کند تا خریداران انتخاب‌های بیشتری در پیش روی خود داشته باشند.

پس از آنکه گوشی خوش قیمتی چون G600 با استقبال مناسب کاربران رو به رو شد، هواوی تصمیم گرفت تا مدل‌های جدیدتری از این رده را نیز ارایه کند. قبلا با یکی ازا ین مدل ها با عنوان G510 در آی‌تی‌رسان ملاقات کرده بودید و امروز قرار است شما را با برادر کوچک‌تر G510 یعنی Huawei Ascend Y300 آشنا سازیم. Y300 یک گوشی هوشمند اندرویدی در رده‌ای بین میان قیمت‌ها و ارزان‌قیمت‌ها جای می‌گیرد اما می‌توان به آن لقب ستاره پرنور این رده را اعطا کرد (البته این تکه را غیب گویی کردیم چون باید در انتهای بررسی به این نتیجه برسیم!).

سعی کردیم این بررسی تخصصی به گونه‌ای نگارش یابد که همزمان با بررسی Y300 مقایسه آن با برادر بزرگترش یعنی G510 نیز صورت گیرد. چون عملا تفاوت خاصی در این دو محصول دیده نمی‌شود، پس با ما همراه باشید.

من هم سیاهم هم شیک پوشم!

Y300 نیز همانند برادر بزرگترش سیاه‌پوش و البته شیک پوش است. البته این بار دکمه کنترل صدا و پاور گوشی کمی روشن‌تر از بدنه می‌باشد. همچنین به عنوان یکی از موارد انگشت شمار در محصولات هواوی، در پشت این اسمارت‌فون چیزی جز لوگو و نام هواوی درج نشده است (همانطور که در جریان هستید اصولا قسمت پشت محصولات هواوی همانند دیواری می‌باشد که هر که از راه رسیده لوگوی خود را بر آن حک نموده است!). همچنین شیار بلندگوی گوشی نیز کمی مدرن‌تر شده و با قوس کمی در کنار دوربین قرار گرفته است. جنس بدنه ظاهرا همانند G510 بوده و همچنین به سختی اثر انگشت در پشت گوشی باقی می‌ماند و البته در صورت جذب اثر انگشت، به راحتی نیز تمیز می‌شود. به دلیل اینکه Y300 اسمارت‌فونی 4 اینچی است، هواوی تصمیم گرفته تا دکمه پاور را نیز از کنار دستگاه به بالا و سمت چپ (همان جای همیشگی بیشتر پاورها) منتقل کند.

از آنجایی که Y300 حدود دو ماه بعد از برادر خود پا به گیتی نهاده است و احتمالا شنیده که منتقدین، به وزن برادر بزرگش خرده گرفته‌اند با گرفتن رژیمی مناسب و کاهش 20 گرمی وزنش با عدد 130 گرمی وارد دنیای اسمارت فون‌ها شده و توانسته در این قسمت خود را در برابر کیبورد تیز ما بیمه کند!

ظاهر گوشی کاملا شیک و مدرن است و بسیار قوی‌تر از رنج قیمتی هم رده‌هایش می‌باشد (کافیست نگاهی به محصولات گلکسی و اکسپریاهای هم قیمت با این محصول بیندازید تا متوجه شوید).

نمایشگری از جنس IPS LCD

Huawei Ascend Y300 به صفحه نمایش 4 اینچی مجهز شده است که رزولوشن تصویر آن 800 در 480 است و ما شاهد تراکم پیکسلی 233 در هر اینچ هستیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این محصول یک افت اجباری در اندازه و رزولوشن تصویر (بالاخره برادر کوچیکه بودن هم معایبی دارد!) و یک پیشرفت اجباری در قسمت تراکم پیکسلی (بالاخره برادر کوچیکه بودن هم محاسنی دارد!) نسبت به G510 دارد. این صفحه نمایش و رزولوشن تصویر در رنج قیمت 500 هزار تومان تقریبا نایاب است و همین معجزه‌‌ای است که هواوی دیروز را به هواوی امروز بدل نموده است!

از نظر ما کیفیت نمایشگر این اسمارت فون با توجه به تراکم پیکسلی مناسبش (در رنج خود) در محیط بسته خوب و راضی کننده می‌باشد اما توانایی نمایشگر Y300 در زیر نور مستقیم آفتاب اصلا جالب نیست و میزان بازتاب نور آن و البته انعکاس تصویر خودتان در آن زیاد است. البته شاید این بازتاب و انعکاس زیاد باشد اما شما با کمی دقت و تمرکز می‌توانید با گوشی کار کنید. همچنین پنل Y300 در زوایا نیز عملکرد مناسب و قابل قبولی از خود نشان می‌دهد، عملکردی که تا کنون شخصا در سری اکسپریاهای سونی هنوز ندیده‌ام!

dis4 dis2 dis1 dis3

هر دویی خوب نیست!

در نسخه اول مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان برای شما نوشتیم که هر چهاری خوب نیست و حالا برای شما می‌گوییم که هر دویی هم خوب نیست! پردازنده این گوشی مدل MSM8225 Snapdragon از محصولات کوالکوم است که نهایتا تا 1.2 گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. البته فرکانس کاری هسته‌هایY300 روی یک گیگاهرتز تنظیم شده است. تا اینجا مشکل آنچنانی وجود ندارد. نقطه ضعف Y300 و البته برادر بزرگش G510 مربوط به واحد گرافیکی آن که Adreno 203 است باز می‌گردد. متاسفانه Adreno 203 در بسیاری از موارد ضعف‌هایی دارد. عدم توانایی فیلم‌برداری HD، عدم پخش صحیح فایل‌های HD (البته اگر فایل سنگین نباشد و بتواند پخش کند!) و در نهایت عدم اجرای صحیح بازی‌های سنگین روز از بزرگ‌ترین نقاط ضعف Adreno 203 هستند و باعث می‌شوند Y300 در اجرای موارد ذکر شده در حد یک اسمارت‌فون دو هسته‌ای عمل نکند. البته Y300 بدون هیچ مشکلی بازی‌های Arcade را اجرا می‌کند و حتی بازی‌های سنگین سال‌های پیش را نیز می‌توانید با آن انجام دهید. به عنوان مثال شخصا بازی Asphalt 6 را روی این اسمارت‌فون بدون هیچگونه مشکلی اجرا کردم. از بازی‌های تازه عرضه شده که دیتای اختصای دارد نیز بازی Farm Up بدون مشکل اجرا شد، اما زمانی که نوبت به عنوان‌هایی همچون Modern Combat 4 و امثالهم می‌رسد، Adreno 203 شرمنده می‌شود!

خب حالا که تا توانستیم از Adreno 203 بد گفتیم، بد نیست کمی هم از پردازنده‌ گوشی تعریف کنیم! تعداد هسته بالاتر در Y300 سبب ‌شده تا گوشی روان باشد، بتوانید چند برنامه را به صورت همزمان اجرا کرده و یا تب‌های بیشتری را برای مرورگر اینترنتی خودتان به صورت هم زمان باز نگه دارید.

 برای آنکه بهتر در جریان قدرت و عملکرد Y300 قرار بگیرید، چند آزمون را از گوشی گرفتیم تا ببینیم در این بخش‌ها Y300 چه می‌کند.

طبق معمول نخستین مرحله، مربوط به بنچمارک پی است که رقم 700 میلی ثانیه، از عدد به دست آمده 620 میلی ثانیه در گوشی G510‌ هم کمی ضعیف‌تر است.

benchpi

آزمون بعدی مربوط به Quadrant Advanced بود که در پنج مرحله مختلف، Y300 را به چالش کشاند که همانطور که مشاهده می‌کنید عملکرد پردازنده بسیار خوب است. نتایج را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید (نموداری که در جلوی آن عنوان Your device درج شده است، همان گوشی محبوب ما یعنی Y300 است).

quadrant

برای آنکه واحد گرافیکی را به صورت مجزا بسنجیم، از برنامه گرافیکی NenaMark2 استفاده کردیم. همان طور که می‌شد حدس زد عملکرد Adreno 203 چندان جالب نبود و به رقم 33 فریم بر ثانیه دست یافت.

nena

در پایان نیز از برنامه اسمارت بنچ استفاده کردم که پردازنده و واحد گرافیکی را در کنار یکدیگر مورد آزمایش قرار می‌دهد.

smartbench

حافظه

حافظه داخلی Y300 چهار گیگابایت است که البته حدودا دو گیگابایت آن در دسترس شماست اما نقطه ضعفی که وجود دارد، این است که گوشی خودش دیواری بین این 2 گیگابایت کشیده است (البته به طور مساوی!) و حدود 1 گگیابایت را برای نگهداری فایل‌ها و دیتاهای شما اختصاص داده است و حدود 1 گیگابایت دیگر را برای نصب اپلیکیشن‌ها. واضح است که با توجه به اینکه در حال حاضر همه برنامه‌ها و بازی‌های سنگین فایل دیتای جداگانه دارند احتمالا شما به این زودی‌ها نمی‌توانید حافظه 1 گیگابایتی مربوط به نصب برنامه‌ها را پر کنید اما حافظه 1 گیگابایتی برای فایل‌های شما همان دقایق اول پر می‌شود! البته گوشی توانایی ساپورت 32 گگیابایت حافظه microSD را دارد که خب در صورت تهیه حافظه جانبی این مشکلات همه برطرف می‌شوند.

عکس هم می‌گیرم  اما انتظاری نداشته باشید!

منوی عکس‌برداری Y300بسیار واضح و خوب است و حتی عکس‌های پانوراما هم می‌توانید بگیرید. حالات متفاوت عکس برداری، افکت‌های معمول پیش‌فرض و امکان تغییر وضوح عکس‌ها و در کل هرچه که از یک منوی دوربین متوسط به بالا در یک اسمارت‌فون انتظار داریم در Y300 دیده می‌شود. اما وقتی که شروع به عکس برداری می‌کنیم و عکس‌ها را با سایز واقعی تماشا می‌کنیم در حد 5 مگاپیسل راضی نمی‌شویم! برای بررسی دوربین، چند عکس در شرایط گوناگون با دوربین گرفتم که نمونه‌ها را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

pic1 pic2 pic3 pic4

وضعیت در فیلم‌برداری خیلی امیدوار کننده نیست. به لطف حضور Adreno 203 نهایت وضوح تصویری که Y300 می‌تواند برای فیلم‌های شما فراهم بیاورد به 480×640 پیکسل (کیفیت VGA) محدود شده است، امری که برای یک گوشی دو هسته‌ای قابل قبول نیست، به خصوص وقتی که بدانید بسیاری از مدل‌های تک هسته‌ای هم قادر به گرفتن تصاویر اچ‌دی هستند. در کلیپ یک دقیقه‌ای که با Y300 گرفتم حجم فیلم حدودا 30 مگابایت شد، کیفیت صدا خوب بود و به صورت 156 کیلوبیت بر ثانیه ضبط شد و سرعت فریم ثبت شده هم 21 بود (البته در 4 موردی که ما تست کردیم فریم 31 و کیفیت صوتی 161 کیلوبیت هم مشاهده کردیم) و طبیعتا در برخی از قسمت‌ها و با حرکت تند دوربین، افت فریم نیز مشاهده می‌شد.

آواز نخوانم؟!

تمام نقاط ضعف این محصول که به آن تا به حال اشاره شد، همگی با نگاهی به قیمت این محصول و مقایسه آن با رقبایش خود به خود ندیده گرفته می‌شوند چون زمانی که بحث مقایسه با رقبایش پیش می‌آید، این محصول با آن ضعف‌ها باز هم برتر از رقبای هم رده خودش است. اما این مورد آخری آنچنان قابل گذشت نیست. Y300 در پخش موزیک کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند اما بلندی صدای آن اصلا راضی کننده نیست و در حد متوسط رو به پایینی قرار دارد. یک جفت ایرفون تقریبا بی کیفیت هم در جعبه محصول وجود دارد که در صورتی که موسیقی زیاد گوشی می‌کنید حتما باید خودتان مدلی بهتر را تهیه کنید. البته کیفیت صدای خروجی در ایرفون هم مناسب و قابل قبول است.

y300

و خداوند لانچر را آفرید !

در بخش اینترفیس Y300 همانند برادر بزرگش گزینه‌ای به نام منو ندارد و باید هر چیزی که نصب می‌کنید، بر روی همان صفحات اصلی خود بریزید که ظاهرا تعداد آن، از ۹ صفحه هم فراتر نمی‌رود. البته از آنجایی که گوشی در حین انتشار بررسی G510 به دست من رسید، شخصا از قبل Go Launcher را آماده نموده بودم و بلافاصله به Go Launcher کوچ کردم! و خب از آنجایی که Go Launcher واقعا جذاب است (حداقل در مقایسه با Huawei Home!) به مرور زمان سایر محصولات Go Dev Team را نیز به گوشی اضافه نموم و عملا دیگر مشکلی بابت این قضیه وجود ندارد اما باید توجه داشت که حالا و پس از نصب تمام ویجت‌ها و اپلیکیشن‌های Go Dev Team تنها حدود 100 مگابایت حافظه رم برای من باقیمانده است که البته تا کنون مشکلی ایجاد نشده و بازی‌ها و برنامه‌های ذکر شده را با همین میزان به راحتی اجرا کردم.

باتری

Y300 به باتری 1700 میلی آمپری تجهیز شده است که در ابتدای امر آنچنان راضی کننده به نظر نمی‌رسد. در اصل در استفاده متوسط، این گوشی یک روز کامل را همراه شما خواهد بود اما اگر استفاده خود را از این گوشی بالا ببرید و بخصوص سراغ بازی و پخش فیلم هم با زمان زیاد در طی  روز بروید، آنگاه Y300 رفیق نیمه‌راه می‌شود و نمی‌تواند یک روز کاری همراه شما باشد. البته اگر کاری به کار گوشی نداشته باشید و فقط به ارسال چند پیامک و چند دقیقه مکالمه در روز بسنده کنید، آنگاه گوشی حدود 3 روز روشن می‌ماند! در نهایت باید گفت باتری Y300 مدلی متوسط و با ارفاق نسبتا خوب است. زمانی هم که باتری کاملا خالی باشد چیزی حدود 3 ساعت زمان می‌برد تا کاملا شارژ شود.

huawei-y300

بخرم یا نخرم؟

واقعیت این است که در این بخش و تصمیم نهایی شما، قیمت است که تاثیر به سزایی دارد. در حال حاضر این محصول با قیمت حدودی 500 هزارتومان و حتی پایین‌تر عرضه می‌شود و با این قیمت لحظه‌ای در خریدش نباید شک کرد! (حتی به نظر من با این قیمت، خرید این گوشی بسیار به‌صرفه‌تر و عقلانی‌تر از خرید برادر بزرگش یعنی G510 نیز است). حتی می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم که اگر قصد خرید مدلی مثلا 400 هزارتومانی نیز در سر دارید، با افزایش بودجه خود به سمت این محصول بروید اما اگر قرار باشد مبلغ تا حدود 600 هزار تومان و یا حتی بالاتر از آن نیز افزایش یابد، آنگاه خرید G510 توجیه بیشتری پیدا می‌کند. شاید در پایان ذکر این نکته نیز جالب باشد که در روز ورود Y300 به فروشگاه مرکزی مایکروتل در بازار موبایل ایران، به قدری ازدحام برای خرید گوشی زیاد شده بود که برخی تصور کردند جنگی آغاز شده است! غافل از اینکه این افراد همگی به دنبال تهیه یک Y300 بودند، مدلی که با چنین قیمتی، می‌توان آن را یک ستاره پر نور برای جیب‌های کم فروغ دانست!

خوب‌ها

 Big Smile نمایشگر بزرگ با کیفیت مطلوب

 Big Smile قیمت مناسب نسبت به امکانات

Big Smile استفاده از نسخه لوبیای ژله‌ای اندروید

Big Smile پردازنده نسبتا سریع در کارهای معمول

بدها

Unhappy فیلم‌برداری با وضوح پایین‌تر از اچ‌دی و کیفیت نه چندان خوب عکس‌برداری

Unhappy واحد گرافیکی نسبتا ضعیف

Unhappy مناسب نبودن قدرت اسپیک

سه شنبه 29 / 2 / 1392برچسب:, :: 15:55 :: نويسنده : darush

شرایط این روزهای بازار کشور ما آن‌قدر نوسان دارد که نمی‌توان بر روی هیچ چیزی به طور قطع و به خصوص دراز مدت حساب باز کرد. حال ما قصد داریم از این به بعد به شما پیشنهاد خرید چند گوشی تلفن همراه که نسبت به قیمتشان ارزش دارند (با توجه به لیست قیمت) را بدهیم و چند مدلی که زیادی گران هستند را هم معرفی کنیم تا فعلا از آن‌ها دوری کنید! البته به خاطر نوسانات زیاد، ممکن است جابه‌جایی‌هایی در این لیست و با گذشت زمان رخ دهد، پس اگر قصد خرید دارید، حتما به تاریخ آخرین پیشنهاد ما (تاریخ به روز رسانی مطلب) توجه کنید! هر سئوالی هم در این باره دارید، برای گرفتن جواب دقیق در انجمن مطرح کنید تا بسته به علاقه و شرایط مدنظرتان، بهترین گزینه‌ها را برایتان معرفی کنیم.

تحلیل روز: ظاهرا در این یک ماهه، قیمت‌ها در اکر برندها سر سازگاری داشته‌اند و البته موارد عجیب و غریبی (همچون امتداد داشتن افزایش قیمت پرادا ۳ و یا گران‌تر شدن گوشی اکسپریا اس ال از اکسپریا تی) را نیز مشاهده کردیم. پس آماده لیست پیشنهادی ما باشید، حسابی دست پر آمده‌ایم!

مدل‌هایی که بایستی الان خرید!

LG 4X HD

پس از آنکه در مقاله قبلی اس ۳ را به عنوان گزینه مطلوب خرید معرفی کردیم، این گوشی گران شد و در مقابل رقیبش یعنی 4X HD، کاهش قیمت خوبی را تجربه کرد. برای همین به شما توصیه می‌کنیم اگر گوشی اچ‌دی با چیپست توانمند تگرا ۳ می‌خواهید، 4X HD یک گزینه مطلوب برای خرید شما خواهد بود. هم اکنون این مدل با گارنتی اصلی، قیمتی کمتر از 1.250.000 هزار تومان دارد که سبب شده تا تبدیل به یکی از خوب‌های بازار شود.

lg-4x-hd

Huawei Y300

هواوی هم از آن دست سازندگانی است که رفتار عجیب و غریبی در بازار ما از خود نشان می‌دهد. ناگهان می‌بینیم یک گوشی با مشخصات خوب و قیمت عالی وارد بازار کرد، اما خیلی زود قیمتش سر ناسازگاری گذاشته و هرچه طرفدارانش بیشتر می‌شوند، قیمت آن هم بالاتر می‌رود (تجربه G600).
ظاهرا گوشی Y300 در مرحله خوب هواوی قرار دارد و با مشخصاتی چون نمایشگر ۴ اینچ و پردازنده دو هسته‌ای، دور و بر ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده تا از این نظر، یکی از خوب‌های بازار و شاید هم بهترین در این رنج باشد. فقط تا هواوی نظرش را تغییر نداده، خیلی زود برای خرید آن اقدام کنید!

y300

Sony Xperia T

این گوشی یکی از همان مدل‌هایی است که قیمتش افت زیادی پیدا کرده و با توجه به امکانات بسیار خوبی که دارد، می‌تواند تبدیل به گزینه خرید مطلوبی شود. اکسپریا تی که در آخرین فیلم جیمز باند، این شخصیت سینمایی را همراهی می‌کرد، از یک نمایشگر 4.55 اینچی، هسته‌های قدرتمند Krait و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد و با قیمت پایین‌تر از 1.200.000 تومانی، گزینه‌ای مطلوب جهت خرید شده است.

Sony-Xperia-T-0211

Samsung Galaxy S Advance

یکی از برندهایی که در این چند وقت شاهد افت قیمت خوبی در محصولاتش بودیم، سامسونگ است. مدلی چون گلکسی S Advance هم کاهش قیمت خوبی داشته و با توجه به صعود قیمتی مدلی چون پرادا 3.0، به نوعی تبدیل به یک خرید خوب در بین میان قیمتی‌ها شده است. نمایشگر ۴ اینچی Super AMOLED با کیفیت مناسب، پردازنده دو هسته‌ای و امکانات کامل ارتباطی، این گوشی سامسونگ را تبدیل به یکی از گزینه‌های خرید مناسب کرده است.

galaxy-s-advance

مدل‌هایی که نبایستی الان خرید!

Sony Xperia SL

اگر با دیدن نام این گوشی چشمانتان چهار تا شده است! به شما حق می‌دهیم، زیرا تا همین چند وقت پیش، نام SL در بین مدل‌هایی بود که توصیه می‌کردیم تا آن را بخرید. اما چه شد که این چنین از عرش به فرش رسید؟! مقاومت در برابر تغییر قیمت! در واقع زمانی که سایر مدل‌ها در حال تجربه یک افت قیمتی شدید بودند، اکسپریا SL همچنان بر سر جای خویش ایستاد، تا جایی که هم اکنون مدل قدرتمندتر و جدیدتری چون اکسپریا T قیمت پایین‌تری را از آن به دست آورده، پس با این شرایط توصیه می‌کنیم اصلا به سراغ اکسپریا SL نروید! (چنین موردی برای خرید اکسپریا آکرو اس در برابر اکسپریا وی هم وجود دارد)

sony-xperia-s-white

Huawei G300

کلا هواوی علاقه زیادی به داشتن تناقض در قیمت محصولات خویش دارد! حالا چرا؟ اگر نگاهی به سطرهای بالاتر بیندازید، گوشی Y300 از همین کمپانی را ما در لیست خوب‌های خود جای داده‌ایم اما در مقابل G300 جزو بدهاست. این گوشی شباهت زیادی به Y300 دارد، با این تفاوت اصلی که پردازنده‌اش تک هسته‌ای است و به جای آنکه این ضعف باعث ارزان‌تر بودن آن شود، آن را گران‌تر از Y300 در بازار می‌بینیم. آیا واقعا هیچ عقل سلیمی در این شرایط، حکم به داشتن G300 می‌دهد؟!

Huawei-Ascend-G300

 

Sony Xperia Miro

این گوشی تقریبا از لحاظ ابعادی بسیار به اکسپریا یو شبیه است، اما چرا ما آن را در لیست بدترین‌ها گذاشته‌ایم؟ به این دلیل که شاید تنها برتری‌اش نسبت به یو در پشتیبانی از کارت حافظه باشد اما در مقابل نمایشگر وضوح تصویر پایین‌تری داشته و پردازنده تک هسته‌ای، آن هم با فرکانس کاری 800 مگاهرتز دارد که میرو را در رده ضعیف‌ها قرار می‌دهد! نکته جالب‌تر در این بخش قیمت حتی بالاتر آن نسبت به اکسپریا یو است تا به شما بفهماند بایستی یک خط قرمز پر رنگ دور این گوشی بکشید!

sony-xperia-miro_1

 

HTC One

یعنی یک لحظه در خوب بودن اچ‌تی‌سی وان شک نکنید! پردازنده چهار هسته‌ای بسیار قدرتمند، نمایشگر با کیفیت فول اچ‌دی، اسپیکر توانمند و دوربین اولترا پیکسل، هر کسی را برای خرید اچ‌تی‌سی وان قلقلک می‌دهد. اما وقتی به جلوی ویترین مغازه برای خریدش بروید، با دیدن قیمت آن رسما گریه خواهید کرد! مبلغی نزدیک به ۳ میلیون تومان در شرایطی که تمام رقبای آن قیمت‌های بسیار کمتری دارند، این گوشی توانمند را تبدیل یکی از گزینه‌های نامناسب برای خرید می‌کند.

htc onE

 

پيوندها
تلفن / تبلت AnTuTu Linpack Single / Multi (FPS) Quadrant Standard NenaMark2 (fps) Valamo
Galaxy Note 2 13,432   5,892 60.0 2490
Nexus 7 10,429  46.0 / 105.0  3,585  54.0 1,720
Hyundai Rock X  7,810 56.68 / 78.00  4,850  56.0  
HTC One S 7,142 49.72 / 74.66 5,034 60.0  2,452
DIMO 700 2,930 14.69 / 14.23  840    
HTC One X  11,322 48.54 /150.54 4,929  47.6  1,617
Galaxy S III  11,960


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 66
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 101210
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



Alternative content